Jedna od najstrožije
čuvanih tajni poslednjih nekoliko decenija u Formuli 1, jeste podatak
koliko iznosi snaga motora. Od kada su uvedene moderne tehnologije (posebno
elektronika) a naročito u periodu prve ere trubo motora krajem sedamdesetih i osamdesetih
godina, timovi su držali kao najstrožiju tajnu podatke o snazi motora.
![]() |
Motor Mercedes-AMG PU106B Hybrid: "mera svih stvari" |
Mnogi su razlozi za
to. Odmah nastaje poređenje sa drugima, proučavaju se fotogragije motora,
porede se vremana po krugu i stalno se vrše poređenja ko je jači, u kom broju
obrtaja motor proizvodi snagu i drugo. Na osnovu buke (posebnim uređajima se
meri), brzine i vremena postignuta po krugu eksperti su dolazili do podataka o
snazi bez objavljivanja od strane fabrike. Naravno, nije bilo retko da se neki
od tehničara ili inženjera u periodu slavlja nakon pobede, pod uticajem malo
više alkohola u krvi, proznali najstrožije čuvanu tajnu. Jedna od najvećih
enigma u istoriji Formule 1 bila je 1988. godine. Da podsetim, te godine
domanaciju je ostvario tim McLaren, sa modelom MP4/4, koga je pokretao Hondin V6 biturbo motor. Japanci su strogo čuvali tajnu
na početku sezone, da bi nakon jedne od pobeda (postigli su 15 pobeda na 16
trka), na proslavi jedan tehničar rekao da Hondin motor razvija 685 KS! To je
bilo posle trke za Veliku nagradu Kanade! Radi poređenja, Ferrarijev V6 biturbo
motor, razvijao je samo 630 „konja“.
I
dan danas se podatak o snazi motora čuva kao najstrožija državna tajna. Za vreme
zimskih testova, na stazi Jerez izmerena je snaga sva četiri proizvođača
pogonskih agrgata.
Tabela
izmerenih vrednosti pogonskih jedinica:
Mercedes
|
837 KS
|
Honda
|
817 KS
|
Ferrari
|
793 KS
|
Renault
|
789 KS
|
Нема коментара:
Постави коментар