Za svega nekoliko
časova u petak 13. marta u jutarnjim časovima, počinju prvi slobodni treninzi u
novoj sezoni Formule 1. To je 66-ta sezona! Došao je kraj analizama i predviđanjima.
Uskoro će se realno stanje preneti na asfalt i brojno osoblje, vozači i veliki
broj ljubitelja Formule 1, biće u prilici da vidi pravi – realni odnos snaga. Za
pravu sliku, potrebno je tri do četiri trke ali je konačno došao kraj zimskoj
pauzi.
U pokeru postoji jedna izreka, doduše na engleskom
jeziku: “When the Flag
drops, the bullshit stops” . U prevodu: “kad padne zastava, sranje prestaje”!
To se na neki način može preneti i na “najbrži cirkus na Svetu”. Staza u
Melburnu nije permanentna trkačka arena, već je kombinacija komercijalnih puteva
smeštenih u predivnom Albert parku. Dužina jednog kruga iznosi 5303 metara i staza
spada u red omiljenih kod većine vozača. Okruženje, kao i organizatori koji se
trude da počev od četvrtka organizuju razne zabave, modne revije i sve kako bi
podigli nivo uživanja za mnogobrojnu publiku. Posebno se odnosi na njihovog
vozača inače kako bi mi rekli “dečko koji obećava” - Daniel Ricciarda. Nije više
pitanje da li će biti svetski prvak, već ono glasi, kada 2015, 2016. godine?
Konfiguracija staze obećava dramatičan tok trke,
verovatnoća da sigurnosno vozilo izađe na stazu, iznosi 50 procenata. Zaštitna ograda
– zid, nalaze si tik uz stazu na pojedinim sektorima, ivičnjaci su niski.
Kako podesiti automobil? Zbog mnogo oštrih krivina,
i faza ubrzanja iz sporih krivina u Melburnu su dva parametra izuzetno važna.
To su dobar prenos snage – trajektorija i kočnice. Sam afsfalt na pojedinim
delovima staze, posebno na javnom putu, je izuzetno gladak, i zahteva mekše
ogibljenje i veći klirens samog bolida. Međutim kako treninzi i kvalifikacije
odmiču, na stazi će se naći više gume na asfaltu i tada može doći do promene
uslova na trci. Glavni zadatak inženjera je izuzetno podešeno prijanjanje
automobila što se postiže postavljanjem spojlera u najekestremnijem položaju,
kao na primer za Veliku nagradu Monaka.
Na stazi u Melburnu aerodinamičkog potiska nikada nije dovoljno. Posebno
se posvećuje pažnja prednjoj osovini, tako da u sporim krivinama može doći i do
podupravljanja. Takođe i poseban pristup podešavanju ima i stabilnost kod
kočenja a usporenja na ovoj stazi ima dosta.
Činjenice o stazi u Melburnu, ukratko:
Dužina staze
|
5303 m
|
Broj krugova
|
58
|
Dužina trke
|
307,574 km
|
Broj krivina (levih / desnih)
|
16 (6 – 10)
|
Udaljenost starta od I. Krivine
|
265 m
|
Dužina prolaza kroz boks
|
289 m
|
Vreme kod ograničenja brzine u prolasku boksova
|
17,3 s
|
sigurnosno vozilo verovatnoća izlaznosti
|
50 %
|
Нема коментара:
Постави коментар