U automobilskoj industriji, svedoci
smo renesanse turbo punjača. Trenutni „tehnički“ hit, jeste smanjenje potrošnje
goriva uz korišćenje malolitražnih motora kojima pomaže turbo punjač kako bi
postigli snagu.
Od pre nekoliko godina, novim
pravilima definisana je „formula“ pogonskih agregata u Formuli 1. To je motor
sa unutrašnjim sagorevanjem, zapremine 1600 cm3, sa četiri ventila
po cilindru i jednim turbo punjačem. Za razliku od „turbo predstave“ u prvom
činu, još 1977. godine francuski automobilski gigan Renault predstavio je svoj
prvenac sa trurbo motorom. Iako je prvih par sezone bio ismevan od ostalih
timova, ubrzo su konstruktori videli potencijal motora koji „dišu“ preko turbo
punjača i početkom osamdesetih, nastala je „eksplozija konja“ preko, buma
motora sa turbo punjačima.
Ove sezone, konstruktori su manje
više položili ispit kada je u pitanju pouzdanost i potrošnja. Za razliku od „prvog
čina“ u početnoj fazi korišćenja turbo motora, mnogo je veći procenat bio kvarova
i tehničkih problema. U odnosu na prve eru turba, ove sezone konstruktori su
imali čitav niz zabrana kod konstruisanja. Bili su ograničeni na jedan turbo
punjač, broj obrtaja lopatica ove godine ograničen je na 125000 o/min, i dalje
unapređenje samog motora i periferija, bio je striktno ograničen. Ferrari je koristio
punjače američkog proizvođača Honeywell (iza kojeg stoji poznato ime Garrett),
Renault je koristio usluge austrijskog APC, dok je Mercedes-AMG otišao korak
dalje i konstruisao svoj turbo punjač. Pritisak koji postiže turbo punjač nije
bio ograničen ali je pretpostavka da su svi radili sa 3,5 bara natpunjenja.
Veći pritisak nije bio delotvoran, jer ograničena potrošnja goriva (max. 100kg/h)
nije dozvoljavala „eksploziju“ snage.
 |
Prototip prvog turbo automobila: Renault RS01, 1976. godina |
 |
Motor Rennault V6 (iz 1977. godine) sa jednim turbo punačem čija je masa iznosila 14,6 kg |
 |
Kompjuterski uradjen prikaz pogonskog sklopa Renault za 2014. godinu |
Нема коментара:
Постави коментар