среда, 10. децембар 2014.

Treći čovek

U svetu filmske umetnosti jedan od kultnih filmskih ostvarenja, svakako je remek delo britanskog režisera Sir Carol Reeda, u kome je jedan od velikana filmskog platna Orson Welles, odigrao nezaboravnu rolu u jednom od najboljih filmskih klasika.

Ali, ovde nećemo se baviti filmom, nego „trećim čovekom“ u Formuli 1. Skoro tri decenije, uloga „trećeg“, je poverena vozaču koji ne učestvuje na trkama nego daleko od očiju javnosti prevaljuje na hiljade i hiljade kilometara. Zašto, pitate se? U sportu kakav je Formula 1, gde imate toliko tehničkih uređaja, komponenti a sa druge strane konkurencija ne spava, da bi ste bili u vrhu ili najbolji, morate da radite bukvalno u tri smene. Kako su bolidi Formule 1 evoluirari poslednjih nekoliko decenija, gde je sve veći udeo aerodinamike, mehanike, da bi trkački automobil pobeđivao, da ga kvarovi nezaustavljaju u osvajanju pobeda a da se ekipe, njihovi vlasnici nebrukaju a sponzori da opravdaju sredstva, neprekidan razvoja kroz testiranja prisutan je kod svih timova današnjice.
Naravno presudna reč je budzet jedne ekipe. To automatski znači da li će angažovati „trećeg čoveka“ (svedoci smo da se pojavljuju čak i „četvrti!!!), koji će raditi na razvoju automobila u relanim uslovima.

Zahvaljujući elektronici, razvijeni su simulatori vožnje koji dosta ralno pokazuju šta se dešava sa bolidom na virtuelnoj vožnji. Ipak, najrealniji prikaz je direktan kontakt između vozača i automobila na stazi. Emmanuele Pirro bio je jedan od zaslužnih test vozača McLaren-Honde krajem osamdesetih, kada su pistama harali Ayrton Senna i Alain Prost. U to vreme za Lotus je vozio Martin Donnelly, za Ferrari J. J. Lehto, za Benetton John Dumfries.....
Sredinom šezdesetih godina, slavni Colin Capmann je angažovao među prvima test vozače. Najslavniji je bio John Miles. Poznati vozač na trkama izdržljivosti Derek Bell bio je 1968. Godine test vozač u Ferrariju. Na pitanje novinara kako je to bilo, kratko je odgovorio: „Najlepše vreme“.

Velika je zasluga test vozača u Fomruli 1. Naravno i aktivni vozači učestvuju na test vožnjama a svakako jedan od primera „vrednog“ bio je i Michael Schumacher. Njegov dugogodišnji „šef“ Ross Brawn, samo pozove svog vozača, kaže da imaju nove delove i Nemac je odmah odlazio na testove.

Emanuele Pirro krajem osamdesetih bio je test vozač McLaren-Honde

John Miles test vozač Lotusa šezdesetih godina XX. veka

Нема коментара:

Постави коментар