U svetu filmske umetnosti jedan od kultnih filmskih
ostvarenja, svakako je remek delo britanskog režisera Sir Carol Reeda, u kome
je jedan od velikana filmskog platna Orson Welles, odigrao nezaboravnu rolu u
jednom od najboljih filmskih klasika.
Ali, ovde nećemo se baviti filmom, nego „trećim čovekom“ u
Formuli 1. Skoro tri decenije, uloga „trećeg“, je poverena vozaču koji ne
učestvuje na trkama nego daleko od očiju javnosti prevaljuje na hiljade i
hiljade kilometara. Zašto, pitate se? U sportu kakav je Formula 1, gde imate
toliko tehničkih uređaja, komponenti a sa druge strane konkurencija ne spava,
da bi ste bili u vrhu ili najbolji, morate da radite bukvalno u tri smene. Kako
su bolidi Formule 1 evoluirari poslednjih nekoliko decenija, gde je sve veći
udeo aerodinamike, mehanike, da bi trkački automobil pobeđivao, da ga kvarovi
nezaustavljaju u osvajanju pobeda a da se ekipe, njihovi vlasnici nebrukaju a
sponzori da opravdaju sredstva, neprekidan razvoja kroz testiranja prisutan je
kod svih timova današnjice.
Naravno presudna reč je budzet jedne ekipe. To automatski
znači da li će angažovati „trećeg čoveka“ (svedoci smo da se pojavljuju čak i
„četvrti!!!), koji će raditi na razvoju automobila u relanim uslovima.
Zahvaljujući elektronici, razvijeni su simulatori vožnje
koji dosta ralno pokazuju šta se dešava sa bolidom na virtuelnoj vožnji. Ipak,
najrealniji prikaz je direktan kontakt između vozača i automobila na stazi.
Emmanuele Pirro bio je jedan od zaslužnih test vozača McLaren-Honde krajem
osamdesetih, kada su pistama harali Ayrton Senna i Alain Prost. U to vreme za
Lotus je vozio Martin Donnelly, za Ferrari J. J. Lehto, za Benetton John
Dumfries.....
Sredinom šezdesetih godina, slavni Colin Capmann je
angažovao među prvima test vozače. Najslavniji je bio John Miles. Poznati vozač
na trkama izdržljivosti Derek Bell bio je 1968. Godine test vozač u Ferrariju.
Na pitanje novinara kako je to bilo, kratko je odgovorio: „Najlepše vreme“.
Velika je zasluga test vozača u Fomruli 1. Naravno i aktivni
vozači učestvuju na test vožnjama a svakako jedan od primera „vrednog“ bio je i
Michael Schumacher. Njegov dugogodišnji „šef“ Ross Brawn, samo pozove svog
vozača, kaže da imaju nove delove i Nemac je odmah odlazio na testove.
![]() |
Emanuele Pirro krajem osamdesetih bio je test vozač McLaren-Honde |
John Miles test vozač Lotusa šezdesetih godina XX. veka |
Нема коментара:
Постави коментар