уторак, 16. децембар 2014.

Preraspodela rada


Geoff Willis iz vode na zemlju
Poslednjih dvadesetak godina svedoci smo neverovatnog progresa što se tiče tehnologije u Formuli 1. Svi timovi imaju svoje vazdušne tunele (a neki iznajmljuju i druge), posebna odeljenja sa vrhunskim elektroničarima su sve prisutniji kao što je i elektronika veoma značajna u kompletnom automobilu kakav je Formula 1. Da bi bili konkurentni timovi se sve više upuštaju u proizvodnju što većeg broja komponenti, kako bi mogli odmah da ih ispituju, proveravaju i unapređuju. 
Sve to zahteva veliki ljudski potencijal ali i novčana sredstva. Pobednički tim, Mercedes-AMG ove sezone obezbedio je budzet od neverovatnih 250 miliona Evra i posle skoro šezdeset godina, ponovo odneo titulu kući. Ali, nije sve u novcu. Bitno je postaviti stvari na svoje mesto i objediniti sva odeljenja da rade kao tim. Osnova uspeha tima iz Brackleya može se podeliti u nekoliko faza. Prva je, kada su još 2009. godine (tada sa McLarenom) odlučili ko će razvijati i praviti hibridni pogon (elektro motori i baterije). Zatim druga faza, kada je 2011. godine bilo poznato koja će motorna formula važiti od sezone 2014. Novi tim je nastao 2010. godine, ali se od naredne godine počelo temeljno pripremati za sezonu u kojoj je uveden novi pogonski sklop. Vođa projekta bio je Geoff Willis sa tri aerodinamičara. Willis nije nepoznat u svetu dizajnera Formule 1. Bio je šef aerodinamike u ekipi Williams a u Formulu 1 došao je 1990. godine (u ekipu March) verovali ili ne, iz “vodenog” sporta. Dizajnirao je Blue Arrow jedrilicu iz takmičenja America’s Cup. Kada su definisali stvari, ubrzo im se pridružilo još 15 ljudi.
Blue Arrow Radical - Willis je pomogao u dizajnu
Na samo četrdeset minuta vožnje od Brackleya u Brixworthu, sedište odeljenja za pogonski agregat kao teća faza, počelo se sa razvojem i testiranjima novog V6 turbo motora. Početkom 2013. godine, došli su na ideju da turbinski deo, odvoje od kompresorskog dela, turbo punjača i punih godina dana su intezivno testirali novu konfiguraciju. Nije bilo lako. Konstruktor motora Andy Cowell kaže: „Prolazile su nedelje, kada mi nismo napravili nikakav napredak. Probni sto je stajao, jer smo mi tražili rešenja za probleme“.
Naravno u timu nezaboravljaju ulogu koju je imao Ross Brown kao i Michael Schumacher koji su postavili temelje. „Upravnik“ tima Niki Lauda, opisao je to u jednoj rečenici: „Između ljudi iz odeljenja šasije i motora, oduvek su postojale svađe. Važno je bilo pronaći pravi kompromis. To je bio presudan korak. Koncept motora je bio potpuno nov. Ako taj spoj neradi optimalno u automobilu, tada imate problem. Tu su još sistem hlađenja, aerodinamika“.

Нема коментара:

Постави коментар