Od nastanka automobilskog sporta, praktično
od prvih trka, fabrika Mercedes-Benz ove godine slavi 120 godina učešća na
istim (!!!), konstruktori su imali jedan važan izazov. Napraviti što lakši
automobil (u Formuli 1 to je „bolid“) a istovremeno tvrd, krut i otporan na
udese. Svedoci smo nebrojeno mnogo scena automobilskih udesa, sa ne često
smrtnim ishodom.
Poznavaoci Formule 1, skloni su da
podele ovo takmičenje pre i posle crnog vikenda u Imoli 1994. Godine. Da podsetim,
Pogibija Rolanda Ratzembergera i Ayrton Senne i stravičan udes mladog Rubensa
Barrichella. Ove godine, posle dvadeset sušnih, na sreću, zabelezen je pomalo
neobičan udes mladog Bianchija.
Britanski konstruktor John Barnard
početkom osamdesetih godina, uneo je revoluciju u „tehničkoj kuhinji“ Formule
1. Tražeći novi materijal, koji bi bio čvršći a lakši od svih metalnih legura
(čelik, aluminijum, magnezijum, titanijum), Barnard, je prilikom posete koncernu
za vazdušnu i svemirsku tehnologiju British Aerospacea otrkio svoju „zlatnu
žicu“. Nakon razgovora sa kolegama Barnard je rekao: „To je materijal za kojim
smo mi tako dugo tragali – lagan a istovremo stabilan“. Međutim, odmah se
pojavio problem. U Evropi nije našao tehničke partnere koji bi bili spremni da
prave šasiju od ugljeničnih vlakana. Put ga je nanaeo u Sjedinjene Države. Tamo
je u sedištu kompanije Hercules, upozano Steve Nicholsa koji je bio voljan da
pomogne. Ubrzo je to krenulo kosmičkom brzinom i 1980. godine, Mclaren je
predstavio prvu šasiju od ugljeničnih vlakana. Oznaka je bila - McLaren MP4/1. John Watson je iste godine preživeo „horor“
udes zahvaljujući šasiji o ugljeničnih vlakana.
Materijal
se može nabaviti u tri osnovna oblika: kao pravo vlakno, kao materijal u obliku
pletiva i kao ploča učvrćena smolom. Zbog prvog oblika, ka vlakno, koje je crne
boje, odatle potiče naziv „crni makaroni“. John Barnard je bio odličan „kuvar“
istih, njegova šasija je narednih godina bila nekoliko puta prvak kako u klasi
konstruktora, tako i u klasi vozača (Senna, Prost, Lauda).
 |
John Barnard je uveo karbonska vlakna u F1 |
 |
Gerhard Berger drži "crne makarone" |
 |
Tri oblika karbonskih vlakana |
 |
Prva šasija McLaren MP4/1 |
Нема коментара:
Постави коментар