понедељак, 8. децембар 2014.

Kuvar za „crne makarone“

Od nastanka automobilskog sporta, praktično od prvih trka, fabrika Mercedes-Benz ove godine slavi 120 godina učešća na istim (!!!), konstruktori su imali jedan važan izazov. Napraviti što lakši automobil (u Formuli 1 to je „bolid“) a istovremeno tvrd, krut i otporan na udese. Svedoci smo nebrojeno mnogo scena automobilskih udesa, sa ne često smrtnim ishodom.
Poznavaoci Formule 1, skloni su da podele ovo takmičenje pre i posle crnog vikenda u Imoli 1994. Godine. Da podsetim, Pogibija Rolanda Ratzembergera i Ayrton Senne i stravičan udes mladog Rubensa Barrichella. Ove godine, posle dvadeset sušnih, na sreću, zabelezen je pomalo neobičan udes mladog Bianchija.
Britanski konstruktor John Barnard početkom osamdesetih godina, uneo je revoluciju u „tehničkoj kuhinji“ Formule 1. Tražeći novi materijal, koji bi bio čvršći a lakši od svih metalnih legura (čelik, aluminijum, magnezijum, titanijum), Barnard, je prilikom posete koncernu za vazdušnu i svemirsku tehnologiju British Aerospacea otrkio svoju „zlatnu žicu“. Nakon razgovora sa kolegama Barnard je rekao: „To je materijal za kojim smo mi tako dugo tragali – lagan a istovremo stabilan“. Međutim, odmah se pojavio problem. U Evropi nije našao tehničke partnere koji bi bili spremni da prave šasiju od ugljeničnih vlakana. Put ga je nanaeo u Sjedinjene Države. Tamo je u sedištu kompanije Hercules, upozano Steve Nicholsa koji je bio voljan da pomogne. Ubrzo je to krenulo kosmičkom brzinom i 1980. godine, Mclaren je predstavio prvu šasiju od ugljeničnih vlakana. Oznaka je bila - McLaren MP4/1. John Watson je iste godine preživeo „horor“ udes zahvaljujući šasiji o ugljeničnih vlakana.
Materijal se može nabaviti u tri osnovna oblika: kao pravo vlakno, kao materijal u obliku pletiva i kao ploča učvrćena smolom. Zbog prvog oblika, ka vlakno, koje je crne boje, odatle potiče naziv „crni makaroni“. John Barnard je bio odličan „kuvar“ istih, njegova šasija je narednih godina bila nekoliko puta prvak kako u klasi konstruktora, tako i u klasi vozača (Senna, Prost, Lauda).

John Barnard je uveo karbonska vlakna u F1

Gerhard Berger drži "crne makarone"

Tri oblika karbonskih vlakana


Prva šasija McLaren MP4/1

Нема коментара:

Постави коментар