недеља, 30. новембар 2014.

Francuska revolucija


Pored loših rezultata u sezoni 2014. godine, francuski automobilski gigant ne sedi skrštenih ruku. Iako, su po nekim nagoveštajima ponovo u zaostatku sa razvojem pogonskog sklopa za sezonu 2015. godine, francuski inženjeri oduvek su bili inovativni na svoj način u proteklih skoro četiri decenije koliko su, sa manjim pauzama, u Formuli 1.
Ne treba zaboraviti, da su prvi primenili turbo tehnologiju u Formuli 1, sada već daleke 1977. godine. U početku su bili predmet šala i podsmevanja, ali nakon samo dve godine, ostali timovi su videli potencijal koji donosi motor sa turbo punjačem. Prvu pobedu, Renault je ostvario sa fabrickim timom za Veliku nagradu Francuske 1979. godine. To je bio istorijski dan za svetski automobilizam i Formulu 1. Posebno su Francuzi bili ponosni na tu pobedu. Jean-Pierre Jabouille na prvom mestu a na trećem Rene Arnoux, u belo-žutom bolidu Renault RS10, su učinili ponosnim Francusku na najbolji način – pobeda francuskog vozača, u francuskom automobilu, na francuskim pneumaticima na “Gran priju” Francuske!
Ali put do svetskog trona je težak, pa su se posle par sezona francuzi povukli kao fabrički tim. Njihovi inženjeri su pokazali punu inovativnost 1986. godine kada su po prvi put ugradili pneumatski razvod ventila (umesto čeličnih opruga). Odjednom, motori su mogli da se okreću više a kao rezultat, bio je ostvarena želja svih vozača, više “konja” u motoru.
Samo tri godine kasnije, još jedna možemo reći mala revolucija iz Francuske “kuhinje” Prvi su uveli V10 agregat u Formuli 1, koji je bio odličan kompromis između malog V8 (Cosworth) motora, koji je bio nedovoljno snažan i V12 agregata (koje je favorizirao Ferrari) snažnog ali ujedino teskog i velikog potrošača. Da je čarobna formula imala dejstva, pokazuje “brak” između tima Williams i Renaulta, kao snabdevača motora, na prelasku iz osamdesetih u devedesete!

 

!979. Renault RS10


Fabricki tim Renault sedamdesetih godina

Нема коментара:

Постави коментар