уторак, 17. јануар 2017.

Tehnika: McLaren-Honda MP4/4 (kraj)

McLaren Honda MP4-4 bio je skoro savršen automobil sa jedinom manom. Niska ili „plitka“ konstrukcija trkačkog automobila, otvara pitanje pozicije sedenja samih vozača. Čovek sedi  u jednoj iskrivljenoj poziciji, položaju koji nije ni sedenje ni ležanje. Zbog novog položaja, moraju se prepodesiti pedale, koje sada moraju biti iza prednje osovine.
McLaren Honda MP 4/4

Turbo punjač IHI RXD6D

V6 motor, pod uglom cilindara od  800 sa masom od 146 kg

„Mi tako ne možemo da vozimo“ – bili su jendoglasni Senna i Prost. Konstruktori su na nezadovoljstvo aerodinamičara, morali da postave rolbar – zaštitni luk, iza vozačke glave, nešto višlje, dirketno na udar vetra. Prve vožnje su pokazale, neverovatne performanse nove Mclaren Honde, koja nije blia brža desetinke sekunde, već se razlika na pojedinim treninzima penjala i na dve do tri sekunde! Pored niskog čeonog profila i geometrije donjeg postroja, bili su zaslušni za domnaciju japansko-britanskog automobila. Posebnu pažnju  konstruktori pogonskog agregata su posvetili V6 biturbo motoru. To je u osnovi isti motor, koji je debitovao 1983 godine, na VN Velike Britanije u bolidu Spirit.
Elektronsko ubrizgavanaje HONDA PGI

Presek agregata RA 168 E

Diagram snage i obrtnog momenta
 Za sezonu 1988. Godine, Honda je za ekipu McLaren uradila jedna izuzetan zahvat. Za 25 milimetara su spustili radilicu u blok motora! Zbog toga je McLaren naručio specijalan menjač sa šest brzina, kod američkog proizvođača Pate Weismanna. To je značilo da su morali da naprave menjačku kutiju, koji je za 25 mm imao nižu glavnu osovinu, menjača nego renije. Praktično, osovina menjača i radilica su bili u istoj osi.

Iako su 1988. godine imali tri velike nadogradnje motora, na početku sezone na brojna pitanja novinara, koliko ima “konja” motor? Zvaničnih odogovora nije bilo. Hondin agregat sa oznakom RA 168 E, disao je preki dva IHI turbo punjača, model RXD6D (po potrebi, pravljena u tri veličine) i preko elektronksog ubrizgavanja PGI, koji je direktno Honda razvijala. Blok motora, pod uglom od 800 bio je izrađen od livenog gvožđa (a ne od aluminijuma kako se očekivalo radi smanjenja mase) i posebnim metodama, koje je Honda čuvala u tajnosti, zadržali su potrebnu krutost ali i određenu lakoću. U prilog “lakoće”, govori činjenica da su zidovi bili debljine svega 2 – 3,5 mm! Za razliku od bloka motora, cilindarske glave bile su izlivene od aluminijumske legure (Al Si6Cu4), dok su poklopci ventila kao i kućište kartera izrađeni od legure magnezijuma. Na kraju masa kompletnog agregata iznosila je 146 kg, što je malo niže od čuvenog V8 agregata  Coswort DFV.

Izuzetno niska potrošnja, kao i raspon obrtnog momenta od preko 400 nm pri 8000 – 12000 o/min, bili se velike prednosti Hondinog V6 motora. Najvće obrtni moment od 424,4 Nm razvijao je kod 10000 o/min.

Odgovor na pitanje koliko je “snažan” Hondin motor, i tako rešio misteriju o snazi, dao je jedan „pripiti“ inženjer: 685 KS pri 12500 o/min. To je bilo oko 40 KS više od Ferrarijevog V6 biturbo motora, skoro 95 „konja“ više od najboljeg V8 agregata Ford Coswortha, oko 70 KS više od Megatrona (nekadašnji BMW)!


 Tehnički podaci motora Honda RA 168 E:

Oznaka motora
RA 168 E
Broj cilindara / ugao
V6 - 800
Broj ventila / ugao
24 – 320
Prečnik ventila
nema podataka
Razvod ventila
zupčanici
Radna zapremina
1493 cm3
Prečnik x hod klipa
79,0 x 50,8 mm
Napajanje gorivom
elektronsko ubrizgavanje, turbo
Turbo punjač / broj
IHI / 2
Snaga motora
685 KS pri 12500 o/min
Obrtni moment
424 nm pri 10000 o/min
Srednja brzina klipa
21,16 m/s
Masa motora                                 
146 kg
Količina ulja u motoru
nema podataka
Dimenzije (D x Š x V)
535,5 x 637,6 x 667 mm

Нема коментара:

Постави коментар