Jedan od najvažnijih paramatera kod podešavanaja bolida
Formule 1,jeste pritisak u pneumaticima. Deo sistema ogibljenja na najnaprednijim
trkačkim automobilima oduvek je bio deo sistema donjeg postroja. I dalje su u opticaju takozvane „balon“ – gume, koje sa svojim poprečnim presekom imaju
određenu funkciju kod „federiranja“ kompletnog automobila. Za razliku od drugih
grana automobilskog sporta (ali i civilnog saobraćaja), gde je primetna
dominacija niskoprofilnih pneumatika, Formula 1 i dalje ima pneumatike
prečnika 13 inča, koji zahvaljujući svojim visokim bočnim ivicama između ostalog štite
pneumatike od pucanja, prilikom prelaska ivičnjaka i tako direktno utiče na bezbednost
automobila a time i život vozača.
![]() |
Hlađenje pneumatika od strane mehaničara |
![]() |
Priprema "crnih valjaka" za montažu na naplatak |
Od VN Monaca, FIA (Međunarodna sportsk federacija) po
prvi put je uvela sistem permanentnog praćenja pritiska u pneumaticima svih
učesnika trke. FIA direktor za sve trke – Charlie Whiting tom prilikom
je izjavio: „Da to imamo po prvi put u Monte Carlu. To je sada u fazi ne
pronalaženja ko ima veči ili manji pritisak. Mi želimo da razvijemo sistem,
koji će biti pouzdan da tokom vožnje pruža pouzdane podatke“. Cilj je da se taj podatak objavljuje javno na televizijskim ekranima.
U Monte Carlu Pirelli je propisan pritisak u prednjim
pneumaticima na 19,5 PSI (1,343 b) a pozadi 18,0 PSI (1,240 b). Pri čemu nagib
prednjeg točka iznosi 4,250 a zadnjeg 3,00.
Kako timovi
izvode trikove?
Poznato je da pojedinim
timovima više odgovara niži pritisak dok drugima nešto veći pritisak. To pre
svega zavisi od konstrukcije donjeg postroja, ugla osovina na koje se montiraju
točkovi, stila vožnje vozača i još drugih faktora koji na neki način spadaju
u tajne svake ekipe. Pred trku, timovi naduvaju pneumatike do propisanog
pritiska a zatim ga održavaju raznim pokrivačima – grejačima, zatim veliku
ulogu imaju i usisnici za hlađenje kočnica ali i konstrukcije samih naplataka (felni),
koje se za svaki tim posebno uzrađuju od strane dobavljača.
Pojedini timovi
koriste specijalne teflonske trake koje se montiraju između ruba felne i kočionih
kanala. Time se smanjuje uticaj temparatuje između pneumatika i naplatka a
ponovno zagrevanje „crnih valjaka“ se ostavlja uticaju vožnje.
Nedavno pucanje
ivice naplatka kod ekipe Renault postavlja pitanje o specijalnim rupicama –
da li je to način regulisanja temparature i pritiska pneumatika? Kada je
izvor toplote isključen, pritisak u pneumaticima se ne povećava. Time se
postiže veća površina pneumatika koja naleže na asfaltnu podlogu, bolje
prijanjanje i manje habanje.
Zbog toga
Pirelli insistira na nešto većim početnim pritiscima u pneumaticima.
|
Нема коментара:
Постави коментар