петак, 3. јун 2016.

Tehnika: Mali pritisak, visoki pritisak?

Jedan od najvažnijih paramatera kod podešavanaja bolida Formule 1,jeste pritisak u pneumaticima. Deo sistema ogibljenja na najnaprednijim trkačkim automobilima oduvek je bio deo sistema donjeg postroja. I dalje su u opticaju takozvane „balon“ – gume, koje sa svojim poprečnim presekom imaju određenu funkciju kod „federiranja“ kompletnog automobila. Za razliku od drugih grana automobilskog sporta (ali i civilnog saobraćaja), gde je primetna dominacija niskoprofilnih pneumatika, Formula 1 i dalje ima pneumatike prečnika 13 inča, koji zahvaljujući svojim visokim bočnim ivicama između ostalog štite pneumatike od pucanja, prilikom prelaska ivičnjaka i tako direktno utiče na bezbednost automobila a time i život vozača.
Hlađenje pneumatika od strane mehaničara

Priprema "crnih valjaka" za montažu na naplatak
Od VN Monaca, FIA (Međunarodna sportsk federacija) po prvi put je uvela sistem permanentnog praćenja pritiska u pneumaticima svih učesnika trke. FIA direktor za sve trke – Charlie Whiting tom prilikom je izjavio: „Da to imamo po prvi put u Monte Carlu. To je sada u fazi ne pronalaženja ko ima veči ili manji pritisak. Mi želimo da razvijemo sistem, koji će biti pouzdan da tokom vožnje pruža pouzdane podatke“. Cilj je da se taj podatak objavljuje javno na televizijskim ekranima.

U Monte Carlu Pirelli je propisan pritisak u prednjim pneumaticima na 19,5 PSI (1,343 b) a pozadi 18,0 PSI (1,240 b). Pri čemu nagib prednjeg točka iznosi 4,250 a zadnjeg 3,00.


Kako timovi izvode trikove?
Poznato je da pojedinim timovima više odgovara niži pritisak dok drugima nešto veći pritisak. To pre svega zavisi od konstrukcije donjeg postroja, ugla osovina na koje se montiraju točkovi, stila vožnje vozača i još drugih faktora koji na neki način spadaju u tajne svake ekipe. Pred trku, timovi naduvaju pneumatike do propisanog pritiska a zatim ga održavaju raznim pokrivačima – grejačima, zatim veliku ulogu imaju i usisnici za hlađenje kočnica ali  i konstrukcije samih naplataka (felni), koje se za svaki tim posebno uzrađuju od strane dobavljača.
Pojedini timovi koriste specijalne teflonske trake koje se montiraju između ruba felne i kočionih kanala. Time se smanjuje uticaj temparatuje između pneumatika i naplatka a ponovno zagrevanje „crnih valjaka“ se ostavlja uticaju vožnje.
Nedavno pucanje ivice naplatka kod ekipe Renault postavlja pitanje o specijalnim rupicama – da li je to način regulisanja temparature i pritiska pneumatika? Kada je izvor toplote isključen, pritisak u pneumaticima se ne povećava. Time se postiže veća površina pneumatika koja naleže na asfaltnu podlogu, bolje prijanjanje i manje habanje.
Zbog toga Pirelli insistira na nešto većim početnim pritiscima u pneumaticima.

Нема коментара:

Постави коментар