Pionir automobilizma – Nemačka, zaslužila je
epitet najboljeg konstruktora motora sa unutrašnjim sagorevanjem sa turbo
prehranjivanjem. Od uvođenja hibridne tehnologije u Formuli 1 – 2014. godine, nemački
proizvođač Mercedes-Benz je suvereni vladar, nove turbo ere.
![]() |
BMW M 12/13 - prvi turbo motor sa tutulom najboljeg u klasi vozača - Nelson Piquet 1983. godine |
![]() |
Porsche TAG TTE P01 - prvak u klasi konstruktora 1984. i 1985. godine |
Kada se uz to doda još prva era turbo motora u Formuli
1, od 1977. – 1988. godine, nemački proizvođači motora sa unutrašnjim
sagorevanjem, pokazali su se kao najuspešniji. Minhenska fabrika BMW osvojila
je prvu titulu u bolidu Brabham - BT 52 BMW još 1983. godine. U klasi
konstruktora, Porsche-TAG je sa dva pehara, 1985 i 1985. godine, povrdio
dominaciju nemačkih turbo motora. U obe ere turbo agregata nemački konstruktori
imaju pet osvojenih pehara. Zatim, sledi Honda sa tri, nakon toga Ferrari ima
dve titule u klasi proizvođača turbo motora (1982. – model 126 C2 i 1983. –
model 126 C3).
![]() |
Poslednje tri godine neprikosnoveni turbo vladar u Formuli 1: Mercedes-AMG PU106 Hybrid |
Pionir u korišćenju turbo agregata, Francuski Renault,
nikada nije osvojio šampionsku krunu uz pomoć turbo punjača. Satisfakciju Francuzima,
pruža činjenica da su prvi uveli turbo motore u Formulu 1 i tako ispisali
zlatnim slovima istoriju neviđenog napretka u turbo tehnologiji, koja je na
trkama Formule 1 dovela do inflacije turbo priozvođača ali i eskalacije snage.
Ipak, mora se odati priznanje Francuzima, da su u toku prve ere turbo motora,
uveli i pneumatski razvod ventila, koji je odmah omogućio da se motori okreću
za više od 1500 o/min, bez ikakvih posledica. Takođe, dva tehnička dobavljača su bila prisutna od prvog dana tubo
motora. Nemačke firme – KKK (sada Borg Warner) za turbo punjače kao i Mahle, za
proizvodnju između ostalog klipova, bili su pioniri novih tehologija u Formuli
1. Od njih su kasnije imali koristi i drugi proizvođači turbo agregata.
Нема коментара:
Постави коментар