Start trke Formule 1 je trenutak u kom vozač dobija ili gubi. Timovi su posebno skoncentrisani na proceduru
starta. Čak se pišu svojevrsne knjige. Od uvođenja hibridne tehnologije, momenat
starta svake trke je situacija u kojoj vozač može najlakše do osvoji ali i da
izgubi, stečenu poziciju nakon kvalifikacija.
Odlučuju prve četiri sekunde starta. Jedan
kriterijum je presudan, da li je start dobar ili loš. To je – pređeni put, koji
je vozač prešao nakon gašenja signalnih lampica na semaforu. Dobar start je
kada je vozač prešao 85 metara ! Zašto četiri sekunde? Zato što je tada
automobil već u vožnji a greška oko koriščenja komande kvačila kao i
proklizavanje ne igraju nakon toga ključnu ulogu. Bolidi Formule 1 ubrzavaju do
100 km/h u proseku za 2,5 sekundi. Brzina do 200 km/h postiže se za manje od pet sekundi! Podaci zavise od prijanjanja na stazi ali i pneumatika. Razlika između mešavine super mekanih i medijum pneumatika, iznosi 10m
! Između novih i korišćenih „guma“, razlika iznosi i do četiri metra!
![]() |
Pre uvođenja naprednih kontrola proklizavanja, česta slika na startu svake trke Formule 1 |
U prvih 1,8 sekundi, start je ograničen pre svega
kroz prijanjanje bolida. Nakon toga, snaga motora dolazi do presudnog faktora. Zatim
počinje i kroz zagrevanje pneumatika. Ako vozač ne postigne odgovarajuću
temparaturu „crnih valjaka“, sledi nepisano pravilo, bolje hladniji nego
previše zagrejani pneumatici.
Jednu od presudnih uloga igra i temparatura
kvačila. U kompletnom karavanu, ekipa Mercedes-AMG je sklona problemima. Ove
sezone bili smo svedoci mnogih loših startova „srebrnih“. Najsvežiji primer,
poslednja trka u Japanu. Lewis Hamilton je izgubio šest pozicija! Uzrok se može
tražiti u tome da je sistem previše komlikovan. I faktor čovek, je presudan između
uspeha ili neuspeha na startu. „Najbolja reakcija iznosi 0,15s“ – kaže šef
operacija u Williamsu, Rob Smedley.
![]() |
Iza točka upravljača ekipe Ferrari, strelicama su obeležene "klackalice" kvačila, levo verzija 2015. desno, verzija 2016. godine |
Do prošle godine vozači su imali dve polugice –
klackalice, kojima su regulisali kvačilo. Od ove godine, prema pravilniku,
dozvoljena je jedna komanda. Tako da je osećaj u prstima sada izuzetno bitan
kod vozača. Početak ubrzavanja je optimalan uz lagano proklizavanje pogonskih
točkova. Idelano je između osam i deset procenata.
Sa dve komande kvačila, procenat uspešnosti kod vozača bio je 80% i
ocenjivao se kao dobar. Uvođenjem jedne
komande od ove godine, za vreme testova vozači su bili uspešni 50%. Tokom sezone,
kroz vežbe procenat uspešnosti porastao je na 65%. Izgleda da je kod Mercedesa
na najnižem nivou.
Нема коментара:
Постави коментар