уторак, 11. октобар 2016.

Start trke – napredak ili gibitak

Start trke Formule 1 je trenutak u kom vozač dobija ili gubi. Timovi su posebno skoncentrisani na proceduru starta. Čak se pišu svojevrsne knjige. Od uvođenja hibridne tehnologije, momenat starta svake trke je situacija u kojoj vozač može najlakše do osvoji ali i da izgubi, stečenu poziciju nakon kvalifikacija.

Odlučuju prve četiri sekunde starta. Jedan kriterijum je presudan, da li je start dobar ili loš. To je – pređeni put, koji je vozač prešao nakon gašenja signalnih lampica na semaforu. Dobar start je kada je vozač prešao 85 metara ! Zašto četiri sekunde? Zato što je tada automobil već u vožnji a greška oko koriščenja komande kvačila kao i proklizavanje ne igraju nakon toga ključnu ulogu. Bolidi Formule 1 ubrzavaju do 100 km/h u proseku za 2,5 sekundi. Brzina do 200 km/h postiže se za manje od pet sekundi! Podaci zavise od prijanjanja na stazi ali i pneumatika. Razlika između mešavine super mekanih i medijum pneumatika, iznosi 10m ! Između novih i korišćenih „guma“, razlika iznosi i do četiri metra!
Pre uvođenja naprednih kontrola proklizavanja, česta slika na  startu svake trke Formule 1
U prvih 1,8 sekundi, start je ograničen pre svega kroz prijanjanje bolida. Nakon toga, snaga motora dolazi do presudnog faktora. Zatim počinje i kroz zagrevanje pneumatika. Ako vozač ne postigne odgovarajuću temparaturu „crnih valjaka“, sledi nepisano pravilo, bolje hladniji nego previše zagrejani pneumatici.

Jednu od presudnih uloga igra i temparatura kvačila. U kompletnom karavanu, ekipa Mercedes-AMG je sklona problemima. Ove sezone bili smo svedoci mnogih loših startova „srebrnih“. Najsvežiji primer, poslednja trka u Japanu. Lewis Hamilton je izgubio šest pozicija! Uzrok se može tražiti u tome da je sistem previše komlikovan. I faktor čovek, je presudan između uspeha ili neuspeha na startu. „Najbolja reakcija iznosi 0,15s“ – kaže šef operacija u Williamsu, Rob Smedley.
Iza točka upravljača ekipe Ferrari, strelicama su obeležene "klackalice" kvačila, levo verzija 2015. desno, verzija 2016. godine

Do prošle godine vozači su imali dve polugice – klackalice, kojima su regulisali kvačilo. Od ove godine, prema pravilniku, dozvoljena je jedna komanda. Tako da je osećaj u prstima sada izuzetno bitan kod vozača. Početak ubrzavanja je optimalan uz lagano proklizavanje pogonskih točkova. Idelano je između osam i deset procenata.


Sa dve komande kvačila, procenat uspešnosti kod vozača bio je 80% i ocenjivao se kao dobar.  Uvođenjem jedne komande od ove godine, za vreme testova vozači su bili uspešni 50%. Tokom sezone, kroz vežbe procenat uspešnosti porastao je na 65%. Izgleda da je kod Mercedesa na najnižem nivou.

Нема коментара:

Постави коментар