Pred prve slobodne treninge za VN Abu Dabija u
petak, oba vozača ekipe Mercedes-AMG testirali su novu verziju – dizajn, volana
za 2017. godinu. Informacije „iznutra“ govore da je novi volan za 200 grama
lakši od prethodnog! Hm, neko bi rekao, zar je 200 gr toliko važno? U Formuli 1
sve je važno! I te kako!
Pažljivim posmatračima nije promaklo da je i
ekipa Force India, isprobavala novi primerak volana.Novim volanom upravljao je Sergio
Perez. Nekoliko trka ranije, to je učinio i tim Ferrari. Formula 1 je
laboratorija gde se stalno nešto ispituje, proverava, testira, drugim rečima
konstatnom razvoju nikad kraja. Ni leti, zimi, preko cele godine, svih 365 dana
u godini. Skoro.....
![]() |
"Klackalica" kvačila na Mercedesovim volanima |
Šta se u stvari zapravao dešava? Gde su promene?
Svakako u masi volana ali je glavna promena, kada se gleda sa zadnje strane
volana. Formula 1 je sport pravila. Strogo kontrolisana pravila s jedne strane,
pokušavaju da obuzdaju infalciju troškova ali i neprestanu potrebu dizajnera,
inženjera, konstruktora – drugom rečju „naučnika“, da bolide Formule 1 učine bržim,
okretnijim, izdržljivijim, štedljivijim...... Od 2017. godine, kada je reč o pravilima
rada ali i funkcionisanju volana automobila Formule 1, cilj je napravitit trku
nepredviljivom. Funkcija kvačila od naredne sezone će imati veću ulogu na samom
startu i tako učiniti početak trke, neizvesnijim. Praktično, povećava se šansa
da propustite uspešan start ali i da spalite kvačilo.
Ranije su komande kvačila imale dve „poligice“,
dok je ove sezone to svedeno na jednu – koja je bila duža i lakša za
komandovanje od strane vozača. Pri tome, pred svaku trku, ili izlazak na
treninge, vozači su uz pomoć inženjera i mehaničara „kalibrisali“ momenat
otpuštanja kvačila kao i delimičnu kontrolu pregrejavanaja. Vozači će, od naredne
godine, morati da rade više na koordinaciji ruke i desne noge, na pedali „gasa“.
Svako preterano pritiskanje papučice gasa, znači više obrtnog momenta na
zadnjim točkvima, koje se treba preneti na asfaltnu podlogu. Da li će se pravilno
prenositi, zavisi od mnogo faktora: temparatura kvačila kao i pneumatika,
prijanjanje na stazi, broj obrtaja motora kao i vreme kojim vozač zahteva više
obrtnog momenta. Da bi olakšali posao pilota – poluga kvačila biće duža i veća.
Tako će oni reagovati na manje razlike bolje. To su isprobavali Hamilton,
Rosberg i Perez.
![]() |
Tehnički direktor tima Force India: Andy Green |
Ferrari je predlagao da se uvede jedinstveno
kvačilo, kako bi se uštedela velika novčana sredstva koje timovi odvajaju za
razvoj kvačila. Taj predlog je odmah odbijen. „Ono što je sada potrebno, jeste
pametan softveer koji kontroliše pouzdano kvačilo. I naravno vozači, koji mogu
dobro početi trku„ – izjavio je tehnički direktor tima Force India Andy Green
Нема коментара:
Постави коментар