Portret: Rory Byrne
Svi u Formuli 1 pričaju o Adrian Neweyu, Ross Brawnu ili Patricku Headu. Velika većina nepoznaje ime Byrna. On je praktično ceo svoj “trkački” vek proveo u senci genijalnog stratega Ross Browna. Sve šampionske titule koje je osvojio Michael Schumacher, idu na konto crtačkog stola za kojim radi Rory.
Ali sam karakter južnoafričkog dizajnera, koji nezahteva previše pažnje, već jedina preokupacija koja ga drži četiri decenije su stalna misao o trkačkim automobilima, jeste neobična mirnoća i povučenost. Po struci diplomirani hemičar, rođen je u Pretoriji 10. Januara 1944. godine. U osnovi specijalizovao se za konstrukciju jedrilica i 1973. Godine, put ga je odveo u „meku“ automobilskog sporta – Veliku Britaniju. Tamo je konstruisao za prijatelja Formulu Ford 1600. Sredinom šezdesetih godina, prijatelju je prepravio Ford Angliju 105E, da bi u prvom učešću na trci, vozač osovjio drugo mesto. Tako je maldi Byrne sakupljao pragmatična iskustva na samim stazama. Stručnost je sticao kroz praksu. Iako nije studirao mašinstvo, matematika mu je bila jača strana. Stalno je crtao, vršio proračune, šrafio, menjao prenosne odnose u menjaču i vozio Ford Transit sa trkačkim automobilom.
Svi u Formuli 1 pričaju o Adrian Neweyu, Ross Brawnu ili Patricku Headu. Velika većina nepoznaje ime Byrna. On je praktično ceo svoj “trkački” vek proveo u senci genijalnog stratega Ross Browna. Sve šampionske titule koje je osvojio Michael Schumacher, idu na konto crtačkog stola za kojim radi Rory.
![]() |
Jedan od najznačajnijih ljudi u ekipi Ferrari: Byrne drugi s desna |
![]() |
Monokok za serijski auto. Skroz desno Ron Dennis! |
![]() |
Na početku karijere u timu Toleman: Rory Byrne skroz levo |
Poznati ljubitelj auto-sporta Ted Toleman angažovao ga je da konstruiše za njega automobile u klasi Formule 2. Ubrzo, Toleman 1980. godine odlučuje da uđe u Formulu 1 i Rory Byrne postaje glvni dizajner u timu. Glavni sponzor postaje Benetton, a zahvaljujući većem budzetu, većim resursima, prva pobeda koju je ostvario automobil koji je dizajnirao Byrne postiže u oktobru 1986. godine Gerhard Berger. Početkom devedesetih, dolaskom Schumachera u tim tandem Ross Brown i Rory Byrne ušli su u istorju kao najvažniji članovi tima koji je Michaela Schumachera vinuo u istoriju kao sedmostrukog svetskog prvaka.
Rory Byrne je toliko posvećen svom poslu da i dan danas stoji kao anegdota o intervjuu sa jednim novinarom kome je rekao da ima najviše 60 minuta za razgovor! Kada ga je iznenađeni novinar pitao zašto. „Zato što moram da radim na automobilu za 2001. godinu. Svaki dan je izuzetno važan“. To je bilo krajem 2000. Godine, kada je Ferrari osvojio ubedljivu titulu i kada je Rory izbegao „luksuz“ proslave šampionske titule sa ekipom, već je ostao u svom dizajnerskom odeljenju.
„Samo u tišini mogu da pronađem ideje. Pored olovke, samo mi papir još treba. Šta ja izmislim ostaje u glavi sačuvano.” dodaje južnoafrički dizajner. Pre nego što svoje ideje prenese u firmu, o tome još dva sata intezivno razmišlja. Inače sam priznaje, najbolje ideje dolaze mu ujutru između tri i pet časova! Zato godinama spava u dve etape.
Velika pasija mu je ronjenje. Virusom podvodnog ronjenja sredinom osamdesetih, zarazio ga je prijatelj i kolega Alex Hawkridge. Često je odlazio na Tajland, tamo se oženio (ima dva sina) i na ostrvu Kolante otvorio je svoju školu podvodnog ronjenja.
Interesantno je kako je došlo do saradnje sa Ross Brownom. Upoznali su se 1981. godine i “proveli par sati u razgovoru, usledilo je rukovanje i to je bilo sve”. – kaže Rory.
Nekoliko puta je odlazio u „penziju“ ali se na poziv odmah vraćao u Maranello. Pre par godina pobedio je tumor prostate. Sada radi kao savetnik u timu Ferrari. Maksimalno oko 100 dana godišnje. Zato nije iznenadila vest, da će zajedno sa tehničkim direktorom James Allison raditi na ovogodišnjem automobilu Formule 1.
Iz trkačkog odeljenja kao svojevrstna zahvalnost, dobio je priliku da dizajnira „monokok“ od ugljeničnih vlakana za najnoviji „ulični„ Ferrari sa fabričkom oznakom F70, povodom sedamdeset godina postojanja fabrike. Komercijalno ime najprestižnijeg serijskog modela je LaFerrari.
Нема коментара:
Постави коментар