петак, 9. децембар 2016.

FRIC kao pomoć Mercedesu

Nije u pitnaju program ili Nemačko ime tehničkog genija, već sistem ogibljenja nastao od engleske skrećenice front and rear interconnected drive - FRIC. Ukratko, radi se o jednostavnijoj verziji aktivnog ogibljenja sa početka devedestih godina XX veka.
Shematski prikaz smeštaja prednjeg, trećeg amortizera - elementa

Treći amortizer napred - poprečno postavljen.

Tim Lotus je 2008. godine otkrio ovaj vid aktivnog ogibljenja ali je Mercedes najdalje otišao sa razvojem i primenom istog. Ukupno četiri amotrizera (za svaki točak po jedan) i dva stabilizatora - elementa, (po jedan za svaku osovonu) hidraulično su povezani. Jedan elemanat “federa” istovremeno je zadužen za krutost ali i nivoregulaciju, između prednje i zadnje osovine. Kod dobrog sistema, takođe između leve i desne strane a kod vrhunskih, isto tako ali unakrsno. Prednaprezanje od opruge, potvrđuje se sa koliko usporenja se opterećuje sa jednog na drugi kraj. Mercedesov sistem je najnapredniji i najkomforniji sistem. On je u stanju da postigne 50% dejsta u poređenju sa jednim kompjuterskim aktivnim ogibljenjem iz devedesetih godina XX veka.
Sistem FRIC: alternativni elementi (treći amotrizer) (1) i (2), hidraulički vod - akumulator (4),  opruga za balans (3)
Prilikom prolaska preko ivičnjaka ili neravnina, automobil se manje pomera (odskače) u poređenju sa konvencinalnim ogibljenjem i zbog toga, aerodinamika dolazi do potpunog izražaja. Šta to znači u praksi – na stazi? Kod sporih staza, to daje prednost od 0,5s a kod brzih, do 0,2 s po krugu. Stalno se vodi polemika oko legalnosti ove tehnologije ali i razumevanja među tomovima. Mnogi timovi su pokušali da kopiraju ali nisu imali bolje rezultate. Jedino je ekipa Red Bull, uspela da koliko toliko, da se približi šampinskom timu “srebrnih strela”.
Treći element pozadi, ispod menjačke kutije (stelica)
Korišćenjem FRIC sistema oslanjanja dozvoljeno je da rastojanje bolida od tla između iznosi od 5 do 10 mm! Bez upotrebe – regulacije nivoa, kod sporih krivina i kod ubrzanja, “nos” automobila, nalazi se na visini od oko 25 – 30 mm. To utuče negativno na aerodinamiku a samim tim i na ponašanje automobila na stazi. Takođe aerodinamičari moraju da dodatno podese prednje krilo, na takozvani “veći prozor” – zbog većeg razmaka između asfalta i visine bolida. Isto tako, sistem FRIC pomaže kod upravljanja, odnosno promena pravca kretanja, jer prednji točkovi gube manje aerodnimičkog potiska. Bez FRIC sistema, gubi se taj efekat. 

Нема коментара:

Постави коментар