Nije u pitnaju program ili Nemačko ime tehničkog genija, već
sistem ogibljenja nastao od engleske skrećenice front
and rear interconnected drive - FRIC. Ukratko, radi se o jednostavnijoj
verziji aktivnog ogibljenja sa početka devedestih godina XX veka.
 |
Shematski prikaz smeštaja prednjeg, trećeg amortizera - elementa |
 |
Treći amortizer napred - poprečno postavljen. |
Tim Lotus je 2008. godine otkrio ovaj vid aktivnog ogibljenja
ali je Mercedes najdalje otišao sa razvojem i primenom istog. Ukupno četiri
amotrizera (za svaki točak po jedan) i dva stabilizatora - elementa, (po jedan za svaku
osovonu) hidraulično su povezani. Jedan elemanat “federa” istovremeno je zadužen
za krutost ali i nivoregulaciju, između prednje i zadnje osovine. Kod dobrog
sistema, takođe između leve i desne strane a kod vrhunskih, isto tako ali
unakrsno. Prednaprezanje od opruge, potvrđuje se sa koliko usporenja se
opterećuje sa jednog na drugi kraj. Mercedesov sistem je najnapredniji i najkomforniji
sistem. On je u stanju da postigne 50% dejsta u poređenju sa jednim
kompjuterskim aktivnim ogibljenjem iz devedesetih godina XX veka.
 |
Sistem FRIC: alternativni elementi (treći amotrizer) (1) i (2), hidraulički vod - akumulator (4), opruga za balans (3) |
Prilikom prolaska preko ivičnjaka ili neravnina, automobil se
manje pomera (odskače) u poređenju sa konvencinalnim ogibljenjem i zbog toga,
aerodinamika dolazi do potpunog izražaja. Šta to znači u praksi – na stazi? Kod
sporih staza, to daje prednost od 0,5s a kod brzih, do 0,2 s po krugu. Stalno se
vodi polemika oko legalnosti ove tehnologije ali i razumevanja među tomovima.
Mnogi timovi su pokušali da kopiraju ali nisu imali bolje rezultate. Jedino je ekipa Red Bull, uspela da koliko toliko, da se
približi šampinskom timu “srebrnih strela”.
 |
Treći element pozadi, ispod menjačke kutije (stelica) |
Korišćenjem FRIC sistema oslanjanja dozvoljeno je da rastojanje
bolida od tla između iznosi od 5 do 10 mm! Bez upotrebe – regulacije nivoa, kod sporih
krivina i kod ubrzanja, “nos” automobila, nalazi se na visini od oko 25 – 30 mm.
To utuče negativno na aerodinamiku a samim tim i na ponašanje automobila na stazi.
Takođe aerodinamičari moraju da dodatno podese prednje krilo, na takozvani “veći
prozor” – zbog većeg razmaka između asfalta i visine bolida. Isto tako, sistem
FRIC pomaže kod upravljanja, odnosno promena pravca kretanja, jer prednji
točkovi gube manje aerodnimičkog potiska. Bez FRIC sistema, gubi se taj efekat.
Нема коментара:
Постави коментар