Ljubitelji Formule 1, naročito oni koje
oduševljavaju tehničko-tehnološka rešenja, neprestaju da se dive Mercedesovoj
pogonskoj jedinici. Treću godinu za redom, oni su neprikosnoveni zbog svoje
ingeniozne ideje, razdvajanja turbinskog od kompresorskog dela, turbo-punjača.
Takva ideja, plasiranja kompresorskih lopatica na čelo V6 agregata, obezbedilo
je višestruku prednost. Prvo, kraći je put vazduha od usisnika do kompresora a
takođe kraći je i put, do usisne grane na samom motoru. Bliže pozicioniranaje
dvostrukog hladnjaka međuvazduha (intercoolera) smanjilo je nepotrebno
rasipanje dovoda vazduha, pri čemu je poboljšano „disanje“ samog motora,
odnosno smanjena je reakcija na promene režima vožnje od strane vozača. Druga,
isto tako važna prednost, razdvajanje turbo punjača, pri čemu je turbinski deo
bliže motoru a samim tim, izduvna cev je kraća. Na taj način, kratak auspuh
obezbeđuje više toplote, što je za sakupljanje struje u MGU H jedinici dobrodošlo.
![]() |
Direktor odeljenja motora u timu MErcedes-AMG Andy Cowell: "pomogle su nam kolege iz industrije transporta" |
![]() |
Iza hromiranog, centralnog poklopca smešten je kompresorski deo turbo-punjača |
Nedavno je direktor odeljenja za pogonsku
jedinicu Andy Cowell, otrkio još jednu tajnu. Inženjeri „kamiondžije“, iz centrale Mercedesa u
Stuttgartu, pomogle su britanskim kolegama, posebno kod pitanja termodinamičkih
svojstava kao i dizajna turbo-punjača. „Naši uslovi korišćenja su slični kao
kod teretnih vozila“ – objašnjava Cowell i dodaje, „u industriji transporta,
sve je vezano za proračun potrošnje goriva. Sada je korišćenje slično kao i kod
Formule 1. Zbog velikog pokretnog opterećenja, kao i velikog otpora vazduha,
kamionima je potrebna velika snaga. Tu se radi o termalnoj efikasnosti kod
velikog opterećenja“.
Današnji putnički automobili imaju i do četri
turbo-punjača, da bi ostvarili zamisli svojih konstruktora o projektovanoj
snazi. U Formuli 1, po pravilniku dozvoljen je jedan turbo-punjač. „Ovo nije
tehnologija drumskog vozila, več je reč o kamionskoj veličini turba“ – dodaje
Andy Cowell. Od 2011. godine (daleko pre svih ostalih timova Formule 1 !!!) dva
inženjera su počela sa radom na novom trubo agregatu. Prvi primerak spreman za
ispitni sto, bio je gotov krajem 2012. godine.
Broj obrtaja samog turbo punjača limitiran je na
125000 o/min. Veruje se da timovi nekoriste najveći
dozvoljeni broj, već su u rasponu od oko 100000 o/min. Tajna leži u obliku lopatica kao i veličini kompresorskog dela turba.
Procene su (stvarne dimenzije su "TAJNA"!) da je prečnik Mercedesovog kompresora, oko 300 mm.
Нема коментара:
Постави коментар