понедељак, 26. децембар 2016.

Kamionski turbo-punjač, pomogao Mercedesu

Ljubitelji Formule 1, naročito oni koje oduševljavaju tehničko-tehnološka rešenja, neprestaju da se dive Mercedesovoj pogonskoj jedinici. Treću godinu za redom, oni su neprikosnoveni zbog svoje ingeniozne ideje, razdvajanja turbinskog od kompresorskog dela, turbo-punjača. Takva ideja, plasiranja kompresorskih lopatica na čelo V6 agregata, obezbedilo je višestruku prednost. Prvo, kraći je put vazduha od usisnika do kompresora a takođe kraći je i put, do usisne grane na samom motoru. Bliže pozicioniranaje dvostrukog hladnjaka međuvazduha (intercoolera) smanjilo je nepotrebno rasipanje dovoda vazduha, pri čemu je poboljšano „disanje“ samog motora, odnosno smanjena je reakcija na promene režima vožnje od strane vozača. Druga, isto tako važna prednost, razdvajanje turbo punjača, pri čemu je turbinski deo bliže motoru a samim tim, izduvna cev je kraća. Na taj način, kratak auspuh obezbeđuje više toplote, što je za sakupljanje struje u MGU H jedinici dobrodošlo.
Direktor odeljenja motora u timu MErcedes-AMG Andy Cowell: "pomogle su nam kolege iz industrije transporta"

Iza hromiranog, centralnog poklopca smešten je kompresorski deo turbo-punjača
Nedavno je direktor odeljenja za pogonsku jedinicu Andy Cowell, otrkio još jednu tajnu. Inženjeri  „kamiondžije“, iz centrale Mercedesa u Stuttgartu, pomogle su britanskim kolegama, posebno kod pitanja termodinamičkih svojstava kao i dizajna turbo-punjača. „Naši uslovi korišćenja su slični kao kod teretnih vozila“ – objašnjava Cowell i dodaje, „u industriji transporta, sve je vezano za proračun potrošnje goriva. Sada je korišćenje slično kao i kod Formule 1. Zbog velikog pokretnog opterećenja, kao i velikog otpora vazduha, kamionima je potrebna velika snaga. Tu se radi o termalnoj efikasnosti kod velikog opterećenja“.

Današnji putnički automobili imaju i do četri turbo-punjača, da bi ostvarili zamisli svojih konstruktora o projektovanoj snazi. U Formuli 1, po pravilniku dozvoljen je jedan turbo-punjač. „Ovo nije tehnologija drumskog vozila, več je reč o kamionskoj veličini turba“ – dodaje Andy Cowell. Od 2011. godine (daleko pre svih ostalih timova Formule 1 !!!) dva inženjera su počela sa radom na novom trubo agregatu. Prvi primerak spreman za ispitni sto, bio je gotov krajem 2012. godine.

Broj obrtaja samog turbo punjača limitiran je na 125000 o/min. Veruje se da timovi nekoriste najveći dozvoljeni broj, već su u rasponu od oko 100000 o/min. Tajna leži u obliku lopatica kao i veličini kompresorskog dela turba. Procene su (stvarne dimenzije su "TAJNA"!) da je prečnik Mercedesovog kompresora, oko 300 mm. 

Нема коментара:

Постави коментар