Predstojećeg vikenda, od 11. do 13. novembra u
predgrađu Sao Paula, voziće se predposlednja trka ovogodišnjeg šampionata
Formule 1. Na čuvenoj stazi Interlagos, koja je dobila ime po prerano
preminulom brazilskom vozaču (inače miljeniku Bernie Ecclestonea) Jose Carlos Pace,
Nico Rosberg ima šansu da osvoji tiltulu, i tako trku pre kraja šampionata,
ostvari svoj životni san. Činjenice govore sve u njegovu korist, međutim kako
je Formula 1 tehnički sport, mnogo ima faktora koji mogu da utiču na pobedu ili
poraz.
![]() |
Autodrom Jose Carlos Pace |
Sa dužinom od 4309 m, staza spada u srednje duge,
koje odlikuju dugački pravci sa brzim ali i sporim krivinama. Podešavanje bolida
je svojevrsna „nemoguća misija“ za inženjere. Zašto? Nakon izlaska iz sporih krivina 8,9 10
i 12, podešavanje automobila zahteva bolje prijanjanje a samim tim i nešto
mekše ogibljenje. Nakon brzih krivina 3 – 7, automobil mora da bude stabilniji na
asfaltu. Iz tog razloga, tehničari moraju da pronađu pravi kompromis. Još jedna
nepoznanica jeste asfalt. Inženjeri su uvek zatečeni novim neravninama na stazi,
koje mogu da budu opasne i izbace automobil iz ravnoteže.
![]() |
Stanje pneumatika po vozaču |
Kod podešavanja spojlera,
potreban je naći optimalan „miks“ između otpora vazduha ali i aerodinamičkog
potiska. Zbog dugačkih pravaca, ugao zadnjeg spojlera nije podešen pod
najoštrijim uglom. Kod prednjeg spojlera, tendencija je više „upošljavanja“
istog, kako bi vozačima omogućio stabilnost na prednoj osovini.
Kada su u pitanju pneumatici, vozačima stoje na
raspolaganju tri mešavine „crnih valjaka“: tvrde, srednje i mekane. Kod uvođenja
novih komponenti na automobilima, nakon VN Meksika, očekuje se svojevrsna „suša“,
jer je kraj ovogodišnje sezone a svi timovi užurbano rade na automobilima za
sledeću sezonu. Zato ne treba se čuditi, ako neka ekipa testira neki dodatak za
sezonu 2017. Godine. Staza Interlagos se nalazi na nadmorskoj visini od 800 m,
pa je nakon „planinskih“ 2285 m u Meksiku, za inženjere manje stresno podesiti
adekvatno, pogonski sklop ali i kočioni sistem.
Teoretski, staza bi trebala da odgovara mnogo više Mercedesu nego Red Bullu
ili Ferrariju, ali u motorsportu su uvek iznenađenja neočekivana, naročito
nakon udesa ili tehničkog kvara.
![]() |
Prvi pobednik: Emerson Fittipaldi (Lotus-Ford Cosworth 72D) |
Prvu trku u Interlagosu, 11. Februara 1973. godine
dobio je domaći vozač Emerson Fittipaldi. Felipe Massa je ranije najavio
povlačenje na kraju ove sezone, pa su
njegova očekivanja velika na poslednjem nastupanju na domaćoj stazi.
Prema meteorolozima, za vikend u Brazilu očekuju
se pljuskovi i to može u velikoj meri da utiče na neočekivani plasman na trci.
Činjenice za VN Brazila:
Dužina
staze
|
4309 m
|
Bruj
krugova
|
71
|
Broj
krivina
|
15 (pet desnih, deset levih)
|
Udaljenost
od starta do prve krivine
|
190 m
|
Najduži prolaz sa „punim gasom“
|
16,0 s
|
Broj
promena brzina po krugu
|
30
|
Potrošnja
goriva po krugu
|
1,84 l
|
Potrošnja
pneumatika
|
Srednja
|
Potrošnja
kočnica
|
Srednja
|
Najveća
brzina 2015. godine (trka)
|
339,6 km/h
(F. Massa)
|
Ukupan deo staze
sa punim gasom
|
63
%
|
Tip pneumatika
|
tvrdi,
srednji, mekani
|
Нема коментара:
Постави коментар