Nedavni
problemi ekipe Haas sa kočnicama, pokrenuo je pitanje problema pouzdanosti
kočionih sistema ali i proizvođača. U poslednje vreme, nema tima koji ne poznaje
veće ili manje probleme sa kočionim sistemima.
![]() |
Karbonski diskovi i pločice: 1 disk cena, preko 4000€, par pločica, cena preko 2000 € |
Karbonske
kočnice (diskovi i pločice) nisu novina u Formuli 1. Stidljivo ispitivani
sredinom sedamdesetih a početkom osamdestih godina XX veka, osvojili su
kompletan tadašnji karavan automobila Formule 1. I to ne bez razloga. Zbog
enormnog porasta broja “turbo konja”, ekipe su uvidele da klasične kočnice sa
čeličnim diskovima, nisu u mogućnosti da obezbede adekvatno zaustavljanje
automobila, koji su postajali rapidno sve brži. Kako su se karbonske kočnice
uveliko koristile u avionskoj industriji, konstrukotri i inženjeri su preizeli
materijal i karbonska vlakna su za kratko vreme preplavili Formulu 1.
Problemi
koje sa javljau u poslednje vreme, su posledica velike potražnje karbonskog
materijala od strane iste te avio-industrije od koga su i preuzete. Bivši vozač
Formule 1 i šef udruženja vozača F1 – GPDA, Alexander Wurz je objasnio: “Razlog je ogromna
konkurencija proizvođača aviona koji kupuju sve na tržištu. Boeing i Airbus
kupuju već decenijama i skoro su sve zalihe kupili”. Za proizvođače kočnica u
Formuli 1 ostaju tek male količine i što je još opasnije, u pitanju je roba,
koja nije vrhunskog kvaliteta.
Trenutno u Formuli
1 su dve kompanije najzastupljenije kod proizvodnje kočionih diskova i pločica.
To su Brembo i Carbone Industries. Za poslednju trku, tim Haas koji obično
koristi Brembo kočnice, uzeo je od konkurenata – Cabrone Industries diskove.
![]() |
Novi Airbus A350: Udeo od 53% kompozitivnih materijala |
Zbog sve
veće primene ugljeničnih vlakana u avionskoj industriji, ugrožena je
proizvoddnja kočnica za Formulu 1. Na primer, novi model aviona Airbus A 350,
zastupljen je u proizvodnji sa 53 % karbonskih vlakana. Kod Boeinga 787 trup je
napravljen od istog materijala koji je preko potreban kočnicama u “najbržem
cirkusu”. Čak i trenutno najveći putnički avion na svetu, Airbus A380 koristi
uveliko ugljenična vlakna na pojedinim sklopovima.
Нема коментара:
Постави коментар