среда, 23. новембар 2016.

Nekadašnji konstruktor BMW turbo “monstruma”, Paul Rosche je preminuo (II. deo)

Nakon uspeha u Formuli 2, fabrika BMW je stidljivo pokušavala da napravi prodor na svetskoj sceni kraljevske klase automobilizma. Znali su da je to najbolja platforma za marketinški proboj fabrike, čiji znak simbolizira okretanje propelera. Paralaelno sa idejom o motoru za Formulu 1, Paulo Rosche je sredinom sedamdesetih imao jednu ideju da preko američkog šampionata IMSA, na bazi BMW-a 2002 naprave jedna turbo agregat. Istovremeno za potrebe Grupe 5 u BMW 320, ugrađen je turbo agregat, koji su vozili Ronnie Peterson i David Hobbs. To je bila osnova za budući pojekat Formule 1.
BMW M12/13: u zavisnosti od pritiska turbo punja;a snaga preko 1400 KS

Sa masom od 165 kg spoj čelika, aliminjuma, titanijuma

Konkurent iz susedne Francuske, tokom 1976. godine su na bazi V6 motora, takođe iz šampionata Formule 2 preradili su agregat i 1977. godine ispisali istoriju Formule 1. Interesantno je bilo da u to vreme prvi čovek Porschea Dr Ernst Fuhrmann, odbacio verovanje da motor sa duplo manjom zapreminom može da stvori prednost u broju „turbo konja“. Ubrzo, 1979, Renault postiže prvu pobedu u Formuli 1 i od tog trenutka nastaje inflacija turbo motora sa eksplozijom snage.

Prvi je Ferrari najavio svoj V6 biturbo agregat, da bi na kraju, 24. aprila 1980. godine, odeljenje za medije objavilo da BMW ulazi u Formulu 1 kao snabdevač tima Brabham sa motorima! Za osnov je poslužio dvolitarski četvorocilindriični motor kome je hod skraćen na 60 mm. Sa 1499 cm3, stepenom kompresije 6,7 : 1, iz pomoć turbo punjača novi turbo motor na stolu razvijao je 557 KS pri 9500 o/min. Takođe i obrtni moment je impresivan – 420 Nm kod 8500 o/min.
Brabham BT52 BMW: levohladnjak vazduha, desno hladnjaci za kotor i mejnjač
BMW, Rosche i Stappert krenuli su u „turbo“ avanturu sa jednom olakšicom. Brazilski vozač Nelson Piquet je tokom 1981. godine vozio pojedine kružne trke u grupi 4, sa prepravljenim BMW M1 automobilom. Zajedno sa suvozačem Hans Joachim Stuckom proslavili su pobedu na trci 1000 km Nürburgringa. Prvi testovi novog Brabham automobila sa novim BMW turbo motorom, obavljen je 13. oktobra 1980 godine. Debi na trkačkoj stazi bio je na VN Engleske, na stazi Silverstone 18. Jula 1981. godine. Na kvalifikacijama zauzeli su četvrtu poziciju, ali je Piquet ipak trku (kao i ostatak šampionata) izvezao sa starim, proverenim Ford Cosworth V8 motorom. Perfekcionista Bernie Eclestone, nije hteo da rizikuje i potvrdio je da je pritivnik turbo agregata ali sa druge strane je i svestan da budući šampion mora da ima „ergelu turbo konja“ iza sebe, ako želi da pobedi u šampioantu.

Početkom 1982. godine BMW je postavio ultimatm Ecclestoneu ili turbo ili izlazimo iz posla. Ubrzo je sve došlo na svoje mesto i 1983. Godine, Nelson Piquet je ušao u istoriju kao prvi vozač koji je osvojio titulu pokretan sa turbo prehranjivanim motorom.

Sam motor bio je sličan sa civilnom verzijom. Blok motora, bio je pomalo neuobičajeno izrađen od čeličnog liva i nakon „zubarske“ obrade, bio je za pet kilograma lakši od serijskog. Nakon „dijete“, trkački blok je težio 35 kg. Motor je disao preko četiri ventila (dva usisna i dva izduvna). Sama clinindarska glava, imala je masu od samo pet klograma! Za razliku od Formule 2 motora, u F1 ugrađeni su nešto veći ventili: usisni prečnika 35,6 i izduvni, prečnika 30,3 mm. Izduvni su bili takozvani – natrijumovi. Kućište razvodnog mehanizma, napravljeno je od magnizijuma i težilo je, pojendinačno jedan kg. Jedna od najvažnij sklopova bio je turbo punjač. Za potrebe BMW-a, nemačka firma KKK (kao i za Renault, kasnije i Porsche) isporučila je specijalnu turbinu sa dvostrukom protokom. Zajedno, trubina, sa izduvnom granom i bajpas ventilom, težila je 20 kg.  Sam hladnjak vazduha prednabijanja (poznatiji kao „intercooler), bio je izrađen od aluminijuma i težio je 12 kg.
U untrašnjost motora, montirani su klipovi od specijalne legure aluminijuma mase 365 gr. Klipnjača koja se isticala svojom dužionom od 153,6 mm, imala je masu od svega 520 grama. Njena cena iznosila je, 1000 tadašnjih DM. I bila je napravaljena od materijala za svemirski program – titanijum. 
BMW turbo: prepoznatljiva vatra iz izduvne grane!

Nelson Piquet: prvi šampion sa turbo motorm u Formuli 1
Prvi agregat iz 1983. godine imao je masu od 165 kg. Od naredne, 1984. pa do kraja svog učešća na trkama Formule 1 BMW M12/13 težio je 170 kg. U šampionskoj godini razvijao je 640 KS pri 9500 o/min. Stalnim razvojem, ostali su upamćeni po najvećoj snazi koju je jedan turbo agregat za Formulu 1, u prvoj eri razvio. Procena je da je na opitnom stolu razvio 1430 KS! Tačan podatak fabrika nema, iz prostog razloga jer u njihovoj fabrici tada nije bilo jačeg mernog instrumeta.

Kako su godine prolazile, dominaciju na trkama ostvarili su specilajno konstrukisani trkački motori, tako da je krajem 1987. BMW četvorocilnidrični motor otišao sa trkačke scene.

Tehničke karakteristike motora BMW M 12/13


Oznaka motora
M12/13
Broj cilindara / ugao
Linijski, 4
Broj ventila / ugao
4 / 400
Prečnik ventila
usisni ø35,6;izduvni ø 30,3 mm
Razvod ventila
Zupčanici
Radna zapremina
1499 cm3
Prečnik x hod klipa
89,2 x 60,0 mm
Napajanje gorivom
Ubrizgavanaje, prvo Bosch Kugelfischer, kasnije Motronic
Turbo punjač / broj
KKK (od 1986. Garrett) / 1
Snaga motora
1983: 640; 1984: 750, 1985: 850, 1986: 1250, 1987: 950  KS kod 9500 – 11500 o/min
Obrtni moment
420 Nm kod 8500 o/min
Srednja brzina klipa
19 m/s
Masa motora
165 / 170 kg
Količina ulja u motoru
10 l

Нема коментара:

Постави коментар