понедељак, 7. новембар 2016.

Nepoznato i poznato u Formuli 1

Nejelitiniji automobilski sport je raj za tehničare, inženjere, softveraše i sve grane ljudskog delovanja, koje doprinose naučničkom pristupu Formuli 1. Preko šezdeset godina, tehnika, inovacije, podešavanja su delimično poznati javnosti a delimično najstrožije čuvana tajna.

Srce svakog bolida Formule 1, jeste motor. Za vreme prve ere turbo-motora, jedna od najstrožije čuvanih tajni, bila je oblik i dimenzije klipova, ugao ventila u cilindarskoj glavi i još poneki važni detalji. U drugoj eri turbo tehnologije, sa dodavanjem hibridne jedinice, inženjeri su pored “glavobolje”, dobili izuzetno kompleksan zadatak objediniti turbo prehranjivani motor sa elektro-segmentom.
Presek cilindarske glave sa predkomorom za sagorevanje smese vazduha i benzina

Izgled donjeg dela (gledano odozdo) cilindasrke glave
Prostora za razvoj ima neograničeno mnogo ali je cena i angažovanaje ljudskih resursa, izuzetno zahtevno. U oba segmenta, postoji dovoljno načina za povećanjem snage ali i efikasnosti na samoj stazi. Jedna od najvećih novina kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koji se koriste u aktuelnoj Formuli 1, jesta takozvana predkomora za sagorevanje, poznatija iz drumskog saobraćaja – gde su dizel motori dominantni.

Nije poznato ko je tačno uveo sistem predkomore u motore Formule 1. I to je jedna od misterija. Od 2014. godine, kada je uvedena hibridna tehnologija kao pogonska jedinica u Formuli 1, pa do današnjih dana, svi proizvođači su uveli pretkomoru za sagorevanje u svoje motore. Jedna od najvećih nedoumica (ili “tajni”) jeste od kada je ekipa Mercedes-AMG uvela pretkomoru u svoj V6 turbo motor. Prema jednim podacima oni su od početka sezone 2014. godine, imali motore sa pretkomorom za sagorevanje. Drugi izvori, navode da su oni “dizel sistem sagorevanja” uveli “tek” pred VN Italije 2015. godine. Tim Ferrari, je svoj motor sa pretkomorom opremio od VN Kanade 2015. godine. Renault, fabrika motora koja je u periodu od 2010. – 2013. godine uzela četiri uzastopne titule u klasi proizviđača motora, prve dve godine se “mučila” u novoj - hibridnoj eri. Ove godine, primetan je enormni skok kako u pogledu izdržljivosti ali i snage njhovog agregata. Od VN Kanade, Renault je svoj motor snabdeo komorom za predpaljanje smeše. Što se tiče, povratnika u Formulu 1, japanske Honde i tu vlada mala nedoumica. Po jednom izvoru, Honda tek treba da predstavi svoju verziju motora sa predkomorom, dok drugi izvori navode, da je njihov motor nadograđen sa novim sistem paljenja smeše vazduha i benzina debitovao od VN Singapura ove godine.

Kod Honde je neobično, što su oni sedamdesetih godina XX veka, eksperimentisali sa CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) predkomorom, kako bi smanjili ispuštanje emisije štetnih gasova.


Nakon pojave u Formuli 1, potrebno je da se taj sistem usavrši i samo se nameće pitanje, koliko godina treba da prođe, da proizvođači počnu da koriste ovaj sistem predkomara na benzinskim motorima u putničkim automobilima.

Нема коментара:

Постави коментар