Nejelitiniji
automobilski sport je raj za tehničare, inženjere, softveraše i sve grane
ljudskog delovanja, koje doprinose naučničkom pristupu Formuli 1. Preko
šezdeset godina, tehnika, inovacije, podešavanja su delimično poznati javnosti
a delimično najstrožije čuvana tajna.
Srce svakog
bolida Formule 1, jeste motor. Za vreme prve ere turbo-motora, jedna od najstrožije
čuvanih tajni, bila je oblik i dimenzije klipova, ugao ventila u cilindarskoj
glavi i još poneki važni detalji. U drugoj eri turbo tehnologije, sa dodavanjem
hibridne jedinice, inženjeri su pored “glavobolje”, dobili izuzetno kompleksan
zadatak objediniti turbo prehranjivani motor sa elektro-segmentom.
![]() |
Presek cilindarske glave sa predkomorom za sagorevanje smese vazduha i benzina |
![]() |
Izgled donjeg dela (gledano odozdo) cilindasrke glave |
Prostora za
razvoj ima neograničeno mnogo ali je cena i angažovanaje ljudskih resursa,
izuzetno zahtevno. U oba segmenta, postoji dovoljno načina za povećanjem snage
ali i efikasnosti na samoj stazi. Jedna od najvećih novina kod motora sa
unutrašnjim sagorevanjem, koji se koriste u aktuelnoj Formuli 1, jesta
takozvana predkomora za sagorevanje, poznatija iz drumskog saobraćaja – gde su
dizel motori dominantni.
Nije poznato
ko je tačno uveo sistem predkomore u motore Formule 1. I to je jedna od
misterija. Od 2014. godine, kada je uvedena hibridna tehnologija kao pogonska
jedinica u Formuli 1, pa do današnjih dana, svi proizvođači su uveli pretkomoru
za sagorevanje u svoje motore. Jedna od najvećih nedoumica (ili “tajni”) jeste
od kada je ekipa Mercedes-AMG uvela pretkomoru u svoj V6 turbo motor. Prema
jednim podacima oni su od početka sezone 2014. godine, imali motore sa
pretkomorom za sagorevanje. Drugi izvori, navode da su oni “dizel sistem
sagorevanja” uveli “tek” pred VN Italije 2015. godine. Tim Ferrari, je svoj
motor sa pretkomorom opremio od VN Kanade 2015. godine. Renault, fabrika motora
koja je u periodu od 2010. – 2013. godine uzela četiri uzastopne titule u klasi
proizviđača motora, prve dve godine se “mučila” u novoj - hibridnoj eri. Ove
godine, primetan je enormni skok kako u pogledu izdržljivosti ali i snage
njhovog agregata. Od VN Kanade, Renault je svoj motor snabdeo komorom za
predpaljanje smeše. Što se tiče, povratnika u Formulu 1, japanske Honde i tu
vlada mala nedoumica. Po jednom izvoru, Honda tek treba da predstavi svoju
verziju motora sa predkomorom, dok drugi izvori navode, da je njihov motor
nadograđen sa novim sistem paljenja smeše vazduha i benzina debitovao od VN
Singapura ove godine.
Kod Honde je
neobično, što su oni sedamdesetih godina XX veka, eksperimentisali sa CVCC (Compound
Vortex Controlled Combustion) predkomorom, kako bi smanjili ispuštanje emisije
štetnih gasova.
Nakon pojave
u Formuli 1, potrebno je da se taj sistem usavrši i samo se nameće pitanje,
koliko godina treba da prođe, da proizvođači počnu da koriste ovaj sistem
predkomara na benzinskim motorima u putničkim automobilima.
Нема коментара:
Постави коментар