четвртак, 21. јул 2016.

Tehnička ahilova peta sezone 2016: menjač

Za razliku od prošle godine, kada je najveći problem timovima zadavao kvar pogonske jedinice, ove sezone, glavni problem za glavobolju, jeste menjačka kutija. U zavisnosti od tima, kućište menjačke kutije je uraženo od karbonskih vlakana, kombonacija aluminijuma i titanijuma ili od magnezijuma. U njemu je smešteno osam brzina i komplikovan sistem kanala, zupčanika, vođica, „viljuški“ koji su zaduženi za promenu stepena prenosa bez gubitka prenosa snage.
Menjačka kutija sastvljena je od 500 delova
Sa masom ispod 40 kg, menajčka kutija satavljena je od 500 pojedinačnih komponenti,  predstatvlja pravo malo čude moderne tehnike. Promena brzine traje neverovatnih 0,05 sekundi! Brže nego treptaj oka (tri puta je brže!)

Kućište od magnezijuma

Kućište od titanijuma

Moderni menjači su deo zadnjeg ogibljenja
Ove sezone pet vozača je doživelo kvar menjača na trci, a 13 na kvalifikacijama. Od toga, tri kvara na trci, bilo je samo u Sliverstoneu. Moderni menjači trpe veliko opterećenje od strane motora. Što je veći stepen prenosa, veći je procenat kvara. Moderni turbo motori oslobađaju veliki obrtni moment (za razliku od atmosferskih motora oko 350 nm, turbo - proizvode neverovatnih 550-600 nm) i to je osnovni problem kvarova. Motori su sve jači a menjači, odnosno delovi od koga su napravljeni, sve manji. Dolazi do zamora materijala i kvar je tu. Konfiguracija staze, stil vožnje svakog vozača, pojedinačno takođe utiču na pouzdanost, tako malog a tako kompleksnog proizvoda „naučnika“ u Formuli 1.

Нема коментара:

Постави коментар