Izuzetno mi je drago, što će te na ovim stranicama imati priliku da prvi pročitate
podsetnik, da se ove godine navršava 110 godina od jednog pronalaska koji je mobilnost
na svim terenima (voda, zemlja, vazduh) unapredio, olakšao, smanjio troškove a
u automobilskom sportu, dao neviđenu brzinu a sa time i spektakl. Radi se o maloj napravi, teškoj par kilograma, napravljena od relativno malo
delova ali izuzetno velike preciznosti i izdržljivosti, radi se o turbo punjaču.
Švajcarski inženjer dr.
Alfred Buechi (na nemačkom Büchi) (11. juli 1879 - 27. oktobra 1959.) je 13 novembra 1905. godine, u zavodu
za patente Sjedinenih država pod rednim brojem 1006907 zaveo svoj „izum“ – „sistem mašina za
sagorevanje, koji se sastoji od kompresora, klipnog motora i turbine koji su
povezani nizvodno“. Taj isti patent, registrovao je par dana kasnije, 16
novembra 1905. godine u nemačkom Rajhs patentnom zavodu, pod rednim brojem 204630.
 |
Dr. Alfred Büchi |
 |
Patent broj 1006907 iz 1905. godine |
 |
Prvi turbo prvak 1983. godine: Nelson Piquet, Brabham BMW BT52 |
 |
Turbo motor BMW M12/13 Turbo
|
Ubrzo je novi „uređaj“
našao veliku primenu kod avionskih motora, zatim kod transportnih vozila a u
automobilskom svetu, bio je naročito omiljen kod konstruktora trkačkih
automobila. To je relativno jednostavan, ne preterano zahtevan po pitanju
tehničkih prepravki, način da se povaća snaga motora sa umutrašnjim
sagoreavnjem.
Jednu od najslavnijih
epoha turbo punjač (na nemačkom „turbolader“, na engleskom „turbocharger“) imao
je krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina XX. veka. Pionir turbo
motora, Renault je 1977. godine skrenuo pažnju sa novom tehnologijom u
konstrukciji motora. Samo par godina kasnije, nastao je pravi bum turbo
agregata u Formuli 1 a sa njime i „ekspozija“ snage! Prvi tim koji je ušao u
istoriju bio je, tada u vlasništvu „maga“ Formule 1 – Bernia Ecclestonea, Brabham.
Četvorocilindarski agregat, pomogao je Nelsonu Piquetu da osovji prvu „trubo
krunu“ u „najbržem cirkusu“. Svake godine po nekoliko desetina „konja“
inžinjeri su proizvodili iz motora, da bi 1988. bili zabranjeni isti, jer
ljudski organizam nije mogao da se nosi sa neverovatnih 1430 KS koliko je
razvijao najsnažniji BMW!
Svedoci smo da je 26
godina kasnije „reinkarnacija“ sprave, koja se vrti i do 240000 o/min (da dobro
ste pročitali 240000 obrtaja u minuti), ponovo uvedena u Formulu 1. Na žalost,
ovaj put sa velikim ograničenjima za inžinjere, kada su u pitanju sezonska
podešavanja ali ipak zadovoljstvo je znati da iz 1600 cm3 motori oslobađaju preko 700 KS. Broj obrtaja
lopatica urbine ograničen je na 125000 o/min, a radni pritisak nije ograničen,
ali zbog ograničenja potrošnje goriva, svi motori rade sa otprilike oko 3,5
bara.
Naravno, biće još reči
o turbo punjačima na ovom blogu.
Нема коментара:
Постави коментар