четвртак, 1. јануар 2015.

Tehničko majstortsvo: Turbo punjač

Izuzetno mi je drago, što će te na ovim stranicama imati priliku da prvi pročitate podsetnik, da se ove godine navršava 110 godina od jednog pronalaska koji je mobilnost na svim terenima (voda, zemlja, vazduh) unapredio, olakšao, smanjio troškove a u automobilskom sportu, dao neviđenu brzinu a sa time i spektakl. Radi se o maloj napravi, teškoj par kilograma, napravljena od relativno malo delova ali izuzetno velike preciznosti i izdržljivosti, radi se o turbo punjaču.

Švajcarski inženjer dr. Alfred Buechi (na nemačkom Büchi) (11. juli 1879 - 27. oktobra 1959.) je 13 novembra 1905. godine, u zavodu za patente Sjedinenih država pod rednim brojem  1006907 zaveo svoj „izum“ – „sistem mašina za sagorevanje, koji se sastoji od kompresora, klipnog motora i turbine koji su povezani nizvodno“. Taj isti patent, registrovao je par dana kasnije, 16 novembra 1905. godine u nemačkom Rajhs patentnom zavodu, pod rednim brojem  204630.
Dr. Alfred Büchi

Patent broj 1006907 iz 1905. godine

Prvi turbo prvak 1983. godine: Nelson Piquet, Brabham BMW BT52

Turbo motor BMW M12/13 Turbo
 Ubrzo je novi „uređaj“ našao veliku primenu kod avionskih motora, zatim kod transportnih vozila a u automobilskom svetu, bio je naročito omiljen kod konstruktora trkačkih automobila. To je relativno jednostavan, ne preterano zahtevan po pitanju tehničkih prepravki, način da se povaća snaga motora sa umutrašnjim sagoreavnjem.
Jednu od najslavnijih epoha turbo punjač (na nemačkom „turbolader“, na engleskom „turbocharger“) imao je krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina XX. veka. Pionir turbo motora, Renault je 1977. godine skrenuo pažnju sa novom tehnologijom u konstrukciji motora. Samo par godina kasnije, nastao je pravi bum turbo agregata u Formuli 1 a sa njime i „ekspozija“ snage! Prvi tim koji je ušao u istoriju bio je, tada u vlasništvu „maga“ Formule 1 – Bernia Ecclestonea, Brabham. Četvorocilindarski agregat, pomogao je Nelsonu Piquetu da osovji prvu „trubo krunu“ u „najbržem cirkusu“. Svake godine po nekoliko desetina „konja“ inžinjeri su proizvodili iz motora, da bi 1988. bili zabranjeni isti, jer ljudski organizam nije mogao da se nosi sa neverovatnih 1430 KS koliko je razvijao najsnažniji BMW!
Svedoci smo da je 26 godina kasnije „reinkarnacija“ sprave, koja se vrti i do 240000 o/min (da dobro ste pročitali 240000 obrtaja u minuti), ponovo uvedena u Formulu 1. Na žalost, ovaj put sa velikim ograničenjima za inžinjere, kada su u pitanju sezonska podešavanja ali ipak zadovoljstvo je znati da iz 1600 cm3  motori oslobađaju preko 700 KS. Broj obrtaja lopatica urbine ograničen je na 125000 o/min, a radni pritisak nije ograničen, ali zbog ograničenja potrošnje goriva, svi motori rade sa otprilike oko 3,5 bara.
Naravno, biće još reči o turbo punjačima na ovom blogu.

Нема коментара:

Постави коментар