Na ovom mestu možete pročitati vesti, zanimljivosti vezane za dešavanja u Formuli 1, detalji iz života vozača, šefova timova, inženjera, tehničara i ostalog osoblja koje prati "najbrži cirkus na Svetu". Naravno, biće i tehničkih objašnjenja, prikaza, komentara, kako bi se shvatila sva kompleksnost tehničkog aspekta najnaprednijeg automobilskog takmičenja.
"Gentlemen, start your engines!"
петак, 16. јануар 2015.
Crni valjci
Oduvek su veoma bitna stvar u
Formuli 1, bili pneumatici. Oni su jedini kontakt između automobila i podloge,
odnosno asfalta. Kroz istoriju, sve vodeće komapnije koje proizvode pneumatike
za putničke automobile (naravno netreba zaboraviti i segment tetretnih kao i
terenskih vozila)su učestvovale na trkama. To su radili iz dva osnovna razloga.
Jedan je marketinški a drugi je, možda i važniji, tehnički. Najbolji način da
se jedan pneumatik ispita, jeste kroz trke. U izuzetno ekstremnim uslovima,
velika teparaturna razlika, mokar ili suv kolovoz, neravnine kao i sitne
prepreke (kamenčići i drugi sitni predmeti) mogu da oštete i na taj način
prouzrokuju pucanje a sa tim može doći do nesagledivih posledica.
Na početku sezone 2014. godine,
jedini dostavljač pneumatika u Formuli 1, italijanska kompanija Pirelli imala
je težak zadatak. U poređenju sa starim atmosferskim motorima, koji su
razvijali i do 350 nm obrtnog momenta, pred novu (prošlogodišnju) sezonu, novi
turbo agregati razvijali su i do 600 nm obrtnog momenta. To je enormno
povećanje a izazov za konstruktore i inžinjere Pirellija, bio je da naprave
pneumatik koji će moći da izdrži sva naprezanja, naročito nakon izlaska iz
krivina, kada veliki obrtni moment nezadrživo troši površinski sloj pneumatika.
Oduvek je sastav trkačkih
komponenti bio strogo čuvana tajna. Par dodatnih „konja“ u motoru ili novi
aerodinamički pod, mogu da donesu par desetina sekundi pednosti. Dobar
pneumatik lako donese čitavu sekundu! Za performanse automobila, dovoljno je
tri kruga provesti a za ponašanje tokom trke, dovoljno je izvesti 20 krugova.
Na taj način šefovi timova odlučuju o izboru pneumatika i strategiji trke.
Jedna trkačka „guma“ proizvodi
se od više od 220 komponenti!. Glavni deo, 79% čini kaučuk (može prirodni ili
sintetički). Zbog smanjenja mase, na pneumaticima za Formulu 1 koristi se
tekstil na koju se nanosi smesa gume, a kevlar menja žicu na obodu pneumatika.
Širina prednjeg pneumatika iznosu 245 mm a zadnjeg 325 mm. Masa prednje „gume“
je 8500 gr a zadnje 10000 gr. Radi poređenja,toliko iznosi masa „gume“ koja se montira naFIAT Pandu, čija je širina 175 mm. Malo je
poznato da se pneumatici u Formuli 1 „pumpaju“ sa veoma malom pritiskom.
Prednji 1,10 – 1,24 bara a zadnji 0,96 – 1,10. Sama konstrukcija sadašnjih pneumatika
u Formuli 1, podseća na takozvane „balon“ gume. Jedna od njihovih najvažnijih
funkcija je i uloga amortizera.
Prošle godine Pirelli je isporučio
31800 pneumatika svim timovima Formule 1. Da bi trke bile još zanimljivije,
posebno od kada se priča da se uvedu novi (ponovo!) ‚ snažniji motori od 1000
KS, šef motorsport odeljenja Pirellija Paul Hembrey ja nedavno izjavio: „Mi smo
sa Charliem (prim. aut. tehnički šef F1) već o tome pričali„. Reč je o „crnima valjcima“ širine i do 400 mm!
Wet: Kišne „gume“, kod najveće brzine izbacuje 60 litara. Radi poreženja, sličan pneumatik kod serijskog automobila „izbaci“ samo 10 litara. Obojene plavom bojom.
Soft: u poređenju sa SS za pola sekunde su sporiji.
Obojeni žutom bojom.
Supersoft: pneumatici najlakće postižu temparaturi ali I njihovo trošenje je najbrže. Obojeni oranz bojom.
Medium: extremno izdržljivi. Za 0,8 sekundi brži od tvrdih pneumatika. Obojeni belom bojom.
Intermedia: koriste se kod slabe kiše, vlažne staze. Kod najveće brzine, izbacuje po sekundi 20 litara vode. Obojene zelenom bojom
Soft: u poređenju sa SS za pola sekunde su sporiji. Obojeni žutom bojom.
Нема коментара:
Постави коментар