четвртак, 1. јануар 2015.

Ponovno rođenje „srebrne strele“


Mercedes W25: tehncki crtež automobila

1934. godina rođenje "srebrne strele"

Motor W25: linijski osmocilindraš sa mehaničkim kompresorom

Mercedes FO108 X: samo 95kg i 760 KS pri 18000 o/min

2010. povratak fabri;kog tima u Formulu 1: W01
Kada je 2010. godine rukovodstvo koncerna Daimler odlučilo da sa svojim timom uđe u Formulu 1, zamisao je bila da se ponovo vrati u život imenica „srebrna strela“ koja je sinonim za autombile koje krasi srebrna zvezda na hladnjaku. Znali su da put nije nimalo lak i prema planu od pet godina, zacrtali su osvajanje šampionske krune. To su ostvarili 2014. godine, veše nego ubedljivo i ponovo oživeli mit “srebrne strele”.
Mit “silberpfeil” nastao je sa legendarnim modelom W25 iz 1934 godine. Za to vreme to je bio napredan automobil, koga je pokretao linijski (!) osmocilindrični motor, izliven od čelika ukupne mase od samo 204 kg. „Disao“ je uz pomoć dva „mercedes“ karburatora koje je punio mehanički kompressor Roots. Razvijao je 314 „konja“ pri civilnih 5800 o/min. U predvečerje tke na planini Ajfel (Eifel), na čuvenoj stazi Nirburgring, šef tima Alfred Nojbauer (Neubauer) rekao je: „Vozila su izmerena i utvrđeno je da su preteška„. Prema tadašnjim propisima dozvoljena masa (bez goriva, maziva, rashladne tečnosti i pneumatika), iznosila je 750 kg. Mercedes W25, obojen u belo, težio je 751 kg! Najpoznatiji vođa ekipe tog vremena opisao je u svojim meomarima „Muškarci, žene i motori“ svoje razmišljanje  – „šta da radim, nemogu da važne elemente  daodstranim“. U trenutku mu je vozač Manfred fon Brauhič (Manfred von Brauchitsch) rekao: „Dozvolite sebi jedan od vaših poznatih trikova, inače ćemo obojiti automobil“. U tom trenutku, Nojbaueru je „sinulo“ – boja!. Umesto bele farbe, automobil je ostavljen bez boje i aluminijumska karoserija koja se presijavala bila je inspiracija za izraz „srebrna strela“!
Zanimljivo je da je Nojbauer raspolagao budžetom od šest miliona “rajhs maraka“ što bi danas odgovaralo otprilike kao 20 miliona, nekadašnjih, nemačkih maraka. Radi poređenja, 2010. godine tim je imao budžet od 152 miliona Evra.

 
Mercedes W25 (1934.)
Mercedes-Benz  W01 (2010.)
motor / oznaka
linijski, 8 cilindara - M25A
V8, FO 108W 90º
zapremina                     cm3
3360
2400
prečnik x hod klipa        mm
78,0 x 88,0
98,0 x 39,7
Snaga pri o/min
314 KS 5800
760 KS 18000
Srednja brzina klipa      m/s
17,01
23,82
Masa motora                 kg
204
95
pogon
pozadi, manuelni menjač, 4 brzine
Pozadi, poluautomatski menjač, 7 brzina
dimenzije automobila dxšxv
Mm
4040 / 1770 / 1160
4800  / 1800 / 950
Masa autombila             mm
750
620
Najveća brzina             km/h
300
preko 330









 

Нема коментара:

Постави коментар