![]() |
Mercedes W25: tehncki crtež automobila |
![]() |
1934. godina rođenje "srebrne strele" |
![]() |
Motor W25: linijski osmocilindraš sa mehaničkim kompresorom |
![]() |
Mercedes FO108 X: samo 95kg i 760 KS pri 18000 o/min |
![]() |
2010. povratak fabri;kog tima u Formulu 1: W01 |
Kada je 2010. godine
rukovodstvo koncerna Daimler odlučilo da sa svojim timom uđe u Formulu 1,
zamisao je bila da se ponovo vrati u život imenica „srebrna strela“ koja je
sinonim za autombile koje krasi srebrna zvezda na hladnjaku. Znali su da
put nije nimalo lak i prema planu od pet godina, zacrtali su osvajanje šampionske
krune. To su ostvarili 2014. godine, veše nego ubedljivo i ponovo oživeli mit
“srebrne strele”.
Mit “silberpfeil” nastao je sa
legendarnim modelom W25 iz 1934 godine. Za to vreme to je bio napredan
automobil, koga je pokretao linijski (!) osmocilindrični motor, izliven od
čelika ukupne mase od samo 204 kg. „Disao“ je uz pomoć dva „mercedes“
karburatora koje je punio mehanički kompressor Roots. Razvijao je 314 „konja“
pri civilnih 5800 o/min. U predvečerje tke na planini Ajfel (Eifel), na čuvenoj
stazi Nirburgring, šef tima Alfred Nojbauer (Neubauer) rekao je: „Vozila su
izmerena i utvrđeno je da su preteška„. Prema tadašnjim propisima dozvoljena
masa (bez goriva, maziva, rashladne tečnosti i pneumatika), iznosila je 750 kg.
Mercedes W25, obojen u belo, težio je 751 kg! Najpoznatiji vođa ekipe tog
vremena opisao je u svojim meomarima „Muškarci, žene i motori“ svoje
razmišljanje – „šta da radim, nemogu da
važne elemente daodstranim“. U trenutku
mu je vozač Manfred fon Brauhič (Manfred von Brauchitsch) rekao: „Dozvolite
sebi jedan od vaših poznatih trikova, inače ćemo obojiti automobil“. U tom
trenutku, Nojbaueru je „sinulo“ – boja!. Umesto bele farbe, automobil je ostavljen
bez boje i aluminijumska karoserija koja se presijavala bila je inspiracija za
izraz „srebrna strela“!
Zanimljivo je da je Nojbauer
raspolagao budžetom od šest miliona “rajhs maraka“ što bi danas odgovaralo
otprilike kao 20 miliona, nekadašnjih, nemačkih maraka. Radi poređenja, 2010. godine
tim je imao budžet od 152 miliona Evra.
Mercedes W25 (1934.)
|
Mercedes-Benz
W01 (2010.)
|
|
motor /
oznaka
|
linijski, 8 cilindara - M25A
|
V8, FO 108W 90º
|
zapremina cm3
|
3360
|
2400
|
prečnik x
hod klipa mm
|
78,0 x 88,0
|
98,0 x 39,7
|
Snaga pri
o/min
|
314 KS 5800
|
760 KS 18000
|
Srednja brzina
klipa m/s
|
17,01
|
23,82
|
Masa
motora kg
|
204
|
95
|
pogon
|
pozadi, manuelni menjač, 4 brzine
|
Pozadi, poluautomatski menjač, 7 brzina
|
dimenzije
automobila dxšxv
Mm
|
4040 /
1770 / 1160
|
4800
/ 1800 / 950
|
Masa
autombila mm
|
750
|
620
|
Najveća
brzina km/h
|
300
|
preko 330
|
Нема коментара:
Постави коментар