Od kada su 2014. godine uvedena nova pravila motorne formule (mono
turbo, dugačak izduv, MGU-H, manji obrtaji i položaj vejstgejt (wastegate) ventila),
buka koju bolidi prave smanjena je za 53 procenata!
Tipična buka koju inače treba da pravi “vejstgejt” ventil, nastaje onda
kada je on zatvoren. Zbog strogih propisa o novim motornim jedinicama to nije
slučaj, tako da karaketristično “šištanje” kod nove generacije turbo motora
izostaje.
Tabela radi poređenja:
Uveliko se priča da bi od 2017. godine, bila ponovo uvedena nova motorna formula, sa možda dva turbo punjača, većim obrtajima i više slobode konstruktorima da naprave bučniju i jaču Formulu 1.
Jedan od glavnih imperativa Formule 1 pored fascinantne brzine jeste
buka koju proizvode motori. U zavisnosti od konfiguracije staze, na uličnim trkama
zbog blizine zgrada i objekata infrastrukture kao i ograničenog prostora, taj
utisak je daleko izraženiji.
Šef odseka trkačkih motora Renault Rob White kaže: “Buka motora je
takođe proizvod energije koju on proizvodi. Kada vi želite deo toga na drugom
mestu da akumulirate, motori postaju ponovo tiši“. Odnedavno saradnik francuskog proizvođača a dugogodišnji konstruktor
Mercedesovih motora, Švajcarac Mario Illien vidi da je najveći problem u
„vejstgejt“ ventilu. „Guru“ za trkačke motore kaže: „Zato što ne izlazi u
atmosferu, nego u izduvnom sistemu. Auspuh je neobično dug i prilično
debeo. Na taj način se ceo zvuk gubi. Ako bi se ventil postavio odvojeno, buka
bi ponovo došla i ona bi direktno odlazila u atmosferu. Tada bi se mnogo bolje
čula“.
Postavlja se pitanje zašto je FIA propisala tačnu poziciju ventila.
Illien ne zna tačno zbog čega ali pretpostavlja, da su u pitanju aerodinamički
razlozi. “Po svojoj prilici FIA se uplašila da bi se aerodinamičari setili da
eksploziju iskoriste za trikove dobijanja aerodinamičkog potiska. Zapravo, ne
postoji dobar razlog zašto je to tako” dodaje švajcarski konstruktor.
![]() |
Turbo motor prve genracije: konstruktor Hans Mezger i njegov motor TAG Porsche TTE PO1 |
![]() |
Najslavniji iz prve generacije: Honda RA168E iz 1988. godine |
Tabela radi poređenja:
Formula 1 2013.
godine
|
147 db
|
Formula 1
2014. godine
|
93 db
|
Granica
bola
|
140 db
|
Rok koncert
|
150 db
|
Start Jumbo
jet aviona
|
165 db
|
Pucanje
bubne opne
|
195 db
|
Uveliko se priča da bi od 2017. godine, bila ponovo uvedena nova motorna formula, sa možda dva turbo punjača, većim obrtajima i više slobode konstruktorima da naprave bučniju i jaču Formulu 1.
Нема коментара:
Постави коментар