недеља, 25. јануар 2015.

Buka je u modi !

Od kada su 2014. godine uvedena nova pravila motorne formule (mono turbo, dugačak izduv, MGU-H, manji obrtaji i položaj vejstgejt (wastegate) ventila), buka koju bolidi prave smanjena je za 53 procenata!

Jedan od glavnih imperativa Formule 1 pored fascinantne brzine jeste buka koju proizvode motori. U zavisnosti od konfiguracije staze, na uličnim trkama zbog blizine zgrada i objekata infrastrukture kao i ograničenog prostora, taj utisak je daleko izraženiji.
Šef odseka trkačkih motora Renault Rob White kaže: “Buka motora je takođe proizvod energije koju on proizvodi. Kada vi želite deo toga na drugom mestu da akumulirate, motori postaju ponovo tiši“. Odnedavno saradnik francuskog proizvođača a dugogodišnji konstruktor Mercedesovih motora, Švajcarac Mario Illien vidi da je najveći problem u „vejstgejt“ ventilu. „Guru“ za trkačke motore kaže: „Zato što ne izlazi u atmosferu, nego u izduvnom sistemu. Auspuh je neobično dug i prilično debeo. Na taj način se ceo zvuk gubi. Ako bi se ventil postavio odvojeno, buka bi ponovo došla i ona bi direktno odlazila u atmosferu. Tada bi se mnogo bolje čula“.

Postavlja se pitanje zašto je FIA propisala tačnu poziciju ventila. Illien ne zna tačno zbog čega ali pretpostavlja, da su u pitanju aerodinamički razlozi. “Po svojoj prilici FIA se uplašila da bi se aerodinamičari setili da eksploziju iskoriste za trikove dobijanja aerodinamičkog potiska. Zapravo, ne postoji dobar razlog zašto je to tako” dodaje švajcarski konstruktor.
Turbo motor prve genracije: konstruktor Hans Mezger i njegov motor TAG Porsche TTE PO1

Najslavniji iz prve generacije: Honda RA168E iz 1988. godine
 Tipična buka koju inače treba da pravi “vejstgejt” ventil, nastaje onda kada je on zatvoren. Zbog strogih propisa o novim motornim jedinicama to nije slučaj, tako da karaketristično “šištanje” kod nove generacije turbo motora izostaje.

Tabela radi poređenja: 

Formula 1 2013. godine
147 db
Formula 1 2014. godine
93 db
Granica bola
140 db
Rok koncert
150 db
Start Jumbo jet aviona
165 db
Pucanje bubne opne
195 db

Uveliko se priča da bi od 2017. godine, bila ponovo uvedena nova motorna formula, sa možda dva turbo punjača, većim obrtajima i više slobode konstruktorima da naprave bučniju i jaču Formulu 1.

 

Нема коментара:

Постави коментар