|
|
|
|
Automobilske trke imaju ljubitelje širom Sveta. Toliko različitih kategorija, klasa, tipova i ko zna
još u koliko kriterijuma možemo svrstati automobilke trke. Jedna se ipak izdvaja.
To je Velika nagrada Monaca u Formuli 1.
Nema ljubitelja automobilizma koji ne zna za najspektakularniji „gran
pri“ sezone. U Svetu, tri autombilske trke obeležavaju automobilski sport. To su čuveni maraton „24h Le Mana“, „500 milja
Indianapolisa“ i svakakao, trkačku rulet ulicama Monte Carla u Formuli 1. Ni
najveći protivnici automobilizma ne mogu a da neostanu ravnodušni kada se spomene
trka Formule 1 u Kneževini.
 |
Najbolji opis trke u Monacu dao je Nelson Piquet: "Kao da vozite helikopter u sobi" |
 |
Stanje pneumatika svih vozača |
Atmosfera ulicama malog
grada na Azurnoj obali, luka, jahte raznih dimenzija i opreme, kao i poznate i
slavne ličnosti, dodatno podgrevaju sam spektakl. Nekada su sami vozači
Formule 1 bili glavne zvezde na trci u Monacu. Sada taj primat preuzimaju
slavni glumci, pevači koji povećavaju glamur.
Dosadašnjih pet trka šampionata Formule 1 pružili su dinamičnost,
neizvesnost. Trka za VN Monaca garantuje spektakl. Prošlogodišnja trka ostaće
upamćena po udesu, tada debitanta Max Verstappena
|
|
|
|
i Romain Grosjeana.
Naravno, ne treba zaboraviti taktiku “propalog safety car-a”, gde je sigurnu
pobedu Lewis Hamilton prepustio Nocu Rosbergu.
Trkački rulet na ulicama
Monaca vozi se na stazi sa ukupno 19 krivina. Sama staza je nekoliko puta
menjala dužinu kruga, tako da se već nekoliko sezona vozi na uskim ulicama
prestonice Kneževine Monaco u dužini od 3337 m. Na uskim ulicama je nemoguće
obići drugog vozača, pa je borba za najbolju startnu poziciju, praktično
osiguranje za pobedu. Ako bi neko želeo da pobedi, trenutno ekipu koja je “mera
svih stvari” u Formuli 1 – Mercedes-AMG, onda je to najbolje na stazi u Monte
Carlu. Mnogo krivina sa kratkim pravcima, je “meka” za automobile, pre svega
sa dobrim aerodinamičkim prijanjanjem, dobrom šasijom – kao stvorena za ekipu
Red Bull.
 |
Na prvoj trci ulicama Monaca 1950. došlo je do sudara |
Jedina nepoznanica ove
godine, je po prvi put uvođenje ultra soft, mešavine pneumatika (obojene lila
bojom radi lakšeg prepoznavanja). Super lepljive “gume” su odlične za
nekoliko krugova, brzo se zagrevaju i biće zadužene za obaranje rekorda
kruga! Mana im je što posle šest, sedam krugova gube svojstva i vozače tera
na odlazak u boks radi promene istih. Ali i tu se pojavile nepoznanica za
inženjere, tehničare. Na prvim nezvaničnim treninzima, nekoliko vozača
prevezlo je i više od 20 krugova!
|
|
|
|
Monaco je staza sa najmanjom prosečnom
brzinom u karavanu Formule 1. Isto tako, obiluje sa krivinama gde je potrebno
najviše rada za točkom upravljača, Tim, koji vozačima obezbedi najviše potiska
ali i najbolji prenos snage, ima najveće šanse da obezbedi najbrže vreme po
krugu na kvalifikacijama. Spojleri se podešavaju sa najvećim otporom, pri čemu,
inženjeri se trude da na prednjoj osovini obezbede najbolje moguće prijanjanje.
Tendeciozno se automobil podešava na podupravaljanje. Zbog neravnina na stazi,
ogibljenje bolida Formule 1 je mekše nego obično i zahteva, veći klirens. Kod
motora, posebno “mapiranje” zahteva puno snage, u nižem režimu obrtaja i dobru
voznost
Činjenice za VN Monaca
Dužina staze
|
3337 m
|
Bruj krigova
|
78
|
Broj krivina
|
19 (11 desnih, 8 levih)
|
Udaljenost do prve krivine
|
210 m
|
Najduži prolaz sa „punim gasom“
|
7,5 s
|
Broj promena
brzina po 1. Krugu
|
42
|
Potrošnja
goriva po krugu
|
1,65 l
|
Potrošnja
pneumatika
|
Visoka
|
Potrošnja
kočnica
|
Visoka
|
Najveća
brzina 2015. godine (trka)
|
295,8 km/h (Perez)
|
Deo sa punim
gasom
|
45 %
|
Нема коментара:
Постави коментар