Pre 25 godina tadašnjeg vozača Ferrarija Alaina Prosta poredili su sa
vozačem kamiona, zbog loših performansi u crvenom bolidu.
Danas se ponovo automobili Formule 1 pominju u kontekstu sa kamionima. Ovog
puta zbog jedne tehničke inovacije, koja pojedinim timovima obezbeđuje dodatnu
snagu. Reč je o tehničkom detalju – ubrizgavanju goriva u pretkomori za
sagorevanje, nakon čega dolazi do paljenja smeše u glavi cilindara. Tehnika je
preuzeta od kamionskih motora (diesel).
![]() |
Preuzeto od kamiona - sistem pretkomore za paljenje mešavine vazduh / gorivo |
Ovaj način paljenja smeše,
navodno povećava snagu i do 30 KS. Ovakav tehnički zahvat na motorima sa
unutrašnjim sagorevanjem u Formuli 1 dozvoljen je a da nedolazi u konflikt sa
strogim pravilima. Ferrari i Mercedes uveliko koriste ovaj način paljenja smeše
u cilindarskoj glavi i to je ingeniozan naćin da se performanse motora povećaju
a da ne utiče na potrošnju goriva. Poznato je da današnjim pravilima za jednu trku Formule
1, timovi raspolazu sa 100 l goriva. Sa pritiskom od 500 bara iz brizgaljki i
pritiskom nadpunjenja od nekoliko bara, snaga motora može da ode u „“nebo“. Ograničavajući
faktor je limitirana potrošnja, odnosno protok goriva, što je za konstruktore i
inženjere ogroman izazov da vozačima obezbede najveći broj „konja“ za
takmičenje.
Kako radi pretkomora. Cilj proizvođača nije da mešavinu vazduha i goriva
promene, već da „siromašnu“ smesu učine što iskorišćenijom. Zbog toga u
cilindarskoj glavi se smešta mala komora gde se nalaze brizgaljka i svećica.
Jedan jedini (mali) kanal vodi do glavne komore za sagorevanje. Izuzetno mršava
mešavina vazduha i goriva, dovodi se u pretkomoru (radi se o odnosu 97 : 3 % -
vazduh - benzin), koju pali varnica sa svećice. Zatim upaljena mešavina kroz
kanal ulazi u glavnu komoru gde vrši paljenje glavne mešavine vazduha i
benzina. Gde je prednost. Siromašna mešavina vazduha i goriva mnogo brže sagoreva
i kao takva ubrzava proces paljenja u glavnoj komori cilindra.
Ferrari svoj sistem naziva „Jet-tehnologija“, Mercedes nrrado govori o ovom
sistemu a najnoviji konzument ovog „kamionskog“ sistema u najnaprednijim motorima
sa unutrašnjim sagorevanjem, Renault trenutno koriste samo Daniel Ricciardo i Kevin Magnussen.
Ostaje pitanje šta se
dešava sa Hondom? Oni trenutni imaju prečih problema – potrošnja goriva!
Ranije objavljen tekst o naprednoj tehnologiji:
http://miki-formula1.blogspot.rs/2016/03/pretkomora-za-uspeh.html
Нема коментара:
Постави коментар