субота, 28. мај 2016.

Tehnika u Formuli 1: Tehnologija ubrizgavanja preuzeta od kamiona !

Pre 25 godina tadašnjeg vozača Ferrarija Alaina Prosta poredili su sa vozačem kamiona, zbog loših performansi u crvenom bolidu.

Danas se ponovo automobili Formule 1 pominju u kontekstu sa kamionima. Ovog puta zbog jedne tehničke inovacije, koja pojedinim timovima obezbeđuje dodatnu snagu. Reč je o tehničkom detalju – ubrizgavanju goriva u pretkomori za sagorevanje, nakon čega dolazi do paljenja smeše u glavi cilindara. Tehnika je preuzeta od kamionskih motora (diesel).
Preuzeto od kamiona - sistem pretkomore za paljenje mešavine vazduh / gorivo

Ovaj način paljenja smeše, navodno povećava snagu i do 30 KS. Ovakav tehnički zahvat na motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u Formuli 1 dozvoljen je a da nedolazi u konflikt sa strogim pravilima. Ferrari i Mercedes uveliko koriste ovaj način paljenja smeše u cilindarskoj glavi i to je ingeniozan naćin da se performanse motora povećaju a da ne utiče na potrošnju goriva. Poznato je da današnjim pravilima za jednu trku Formule 1, timovi raspolazu sa 100 l goriva. Sa pritiskom od 500 bara iz brizgaljki i pritiskom nadpunjenja od nekoliko bara, snaga motora može da ode u „“nebo“. Ograničavajući faktor je limitirana potrošnja, odnosno protok goriva, što je za konstruktore i inženjere ogroman izazov da vozačima obezbede najveći broj „konja“ za takmičenje.

Kako radi pretkomora. Cilj proizvođača nije da mešavinu vazduha i goriva promene, već da „siromašnu“ smesu učine što iskorišćenijom. Zbog toga u cilindarskoj glavi se smešta mala komora gde se nalaze brizgaljka i svećica. Jedan jedini (mali) kanal vodi do glavne komore za sagorevanje. Izuzetno mršava mešavina vazduha i goriva, dovodi se u pretkomoru (radi se o odnosu 97 : 3 % - vazduh - benzin), koju pali varnica sa svećice. Zatim upaljena mešavina kroz kanal ulazi u glavnu komoru gde vrši paljenje glavne mešavine vazduha i benzina. Gde je prednost. Siromašna mešavina vazduha i goriva mnogo brže sagoreva i kao takva ubrzava proces paljenja u glavnoj komori cilindra.

Ferrari svoj sistem naziva „Jet-tehnologija“, Mercedes nrrado govori o ovom sistemu a najnoviji konzument ovog „kamionskog“ sistema u najnaprednijim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, Renault trenutno koriste samo Daniel Ricciardo i Kevin Magnussen.

Ostaje pitanje šta se dešava sa Hondom? Oni trenutni imaju prečih problema – potrošnja goriva!

Ranije objavljen tekst o naprednoj tehnologiji:
http://miki-formula1.blogspot.rs/2016/03/pretkomora-za-uspeh.html

Нема коментара:

Постави коментар