уторак, 5. април 2016.

Tajna Ferrarijevog raketnog starta

Formula 1 je „raj“ za inženjere, nove tehnologije, materijale ali i ideje i ko zna šta sve tu još igra ulogu u dobijanju boljih performansi bolida. Reorganizovani tim Ferrari, sa Sebastion Vettelom kao prvim vozačem (neslužbeno), čini sve kako bi smanjio i pretekao tehničku nadmoć ekipe Mercedes.

Ovaj put Italijani pokušavaju sa nemačkim delovima da dostignu „srebrne strele“. Proizvođač menjača, spojnica, amortizera i drugih komponenti za „civilne“ ali i trkačke automobile ZF, spremio je posebno kvačilo za Ferrari SF16-H.
ZF kvačilo za tim Ferrari: visoka tehnologija mase, svega 860 gr!
Upravljanje motorom za Ferrari proizvodi firma Magneti Marelli. Specijalan, takozvani „pametni motorni menadžment“ odgovoran je za poseban razvoj snage motora kao i optimizovan obrtni moment. Snaga hibridnog motora (V6 turbo agregat i elektro jedinica) prenosi se preko kvačila do menjača, pa preko pneumatika do asfaltne podloge. Za razliku od prošle godine, kada su u Ferrariju koristili dve „klackalice“, od ove sezone u saradnji sa ZF, italiajanska ekipa je vozačima pripremila jednu „komandu – polugu“, sa kojom vozači otpuštaju kvačilo i startuju. Obimna testiranja ali i veoma važan segment kalibracija ili podešavanje, su veoma bitni da se u pravom trenutku snaga pogonske jedinice sa što manjim gubitkom „spoji" na prenosne odnose u menjaču i tako vozačima daju najveću snagu u kontinuitetu sa porastom obrtaja motora. ZF kvačilo ima četiri ploče i prečnik od samo 97 mm! Malo tehničko čudo, je sposobno da prenese maksimalno opterećenje od 900 nm obrtnog momenta (današnji motori Formule 1 oslobađaju oko 600 Nm).

Kompletno kvačilo, koje je proizvod visoke tehnologije, napravljeno je od titanijuma i karbona, teži svega 860 gr. Pri svakoj promeni stepena prenosa a naročito kod starta, u kvačilu se oslobađa velika temparatura. ZF kvačilo, koje specijalno za tim Ferrari pravi nemačka kompanija, u stanju je da na kratko „preživi“ temparaturu bez oštećenja od 4000 C!



Autor ovog bloga, se zahvaljujuje nesebičnoj pomoći direktoru predstavništva ZF u Srbiji, Dipl. Ing. gospodinu Milanu Grujiću, za dostavljen materijal. Bez istog, kao i bez razgovora, nebi čitaoci saznali o pojedinim tehničkim delovima, koji su skriveni od očiju javnosti ali imaju veoma važnu ulogu u tehničkom „čudu“, kakav je automobil Formule 1.

Нема коментара:

Постави коментар