субота, 30. април 2016.

Red Bull: Tajna je u „uglu“

Tehničkih podataka o Formuli 1 u poslednje vreme ima vrlo malo. Za razliku od pre dvadesetak godina, timovi Formule 1 na predstavljanju svojih bolida, publikovali su sve podatke. Dužina automobila, širina, međuosovinsko rastojanje kao i trag točkova, bili su javne informacije koje su pružale kompletan uvid u automobile Formule 1. Danas je to u domenu poslovnih tajni i tu vladaju vrlo restrektivna pravila. Zahvaljujući modernim foto tehnikama ali i softverima za analizu, lako je ustanoviti milimetarske dimenzije automobila.

Ove sezone timovi su više nego ikada vodili računa o dimenzijama, proporcijama jer su to sastavani delovi njihovih dizajnerskih koncepata ali i svojevrsnih (pojedinih) tehnološkoh tajni svakog dizajnera i njegovog tima. Novajlija u ovogodišnjem šampionatu Formule 1, američka ekipa HAAS F1, ima identične dimenzije svog bolida sa „sestrinskom“ komapnijom Ferrari. Nije ni čudo što su ga prozvali „američki Ferrari sa Mercedesovim nosem“. Poznato je da mehaničke komponente tim Haas koristi (kupuje) od najsstarijeg tima u Formuli 1, takođe koristi njihov aerodinamički tunel ali sa idejama svog dizajnerskog tima.
Red Bull RB 12: najveći "ugao" od 1,9 stepeni (višlji zadnji deo nego prednji)

Mercedes AMG W07: ugao od samo 1,0 stepena
Ferrari je najavljivan kao najozbiljniji protivnik šampionskom timu Mercedes, potpuno neočekivano ekipa Red Bull sa svojim konstantnim rezultatima i pre svega odličnim performansama svog automobila RB12, neprestaje da oduševljava navijače ali i  stručnu javnost „najbržeg cirkusa“.
Da se vratimo par sezona ranije. Od 2010. - 2013. godine, tim Red Bulla bio je neprikosnoven na stazama širom Sveta. Zašto? Odgovor leži u najnaprednojoj aerodinamici. Naime, tada je važila „aerodinamička“ formula, gde je dizajn automobila bio prioritet u odnosu na pogonsku jedinicu. Nije tajna da tadašnji Renaultov V8 motor nije bio najjači u Formuli 1. Mercedesov pa i Ferrarijevi motori, bili su jači ali oblik karoserije tadašnjih Red Bullovih automobila, bio je nejefikasniji.

Iako je poslednje dve sezone tim iz Milton Keynesa imao velikh problema sa pogosnkom jedinicom Renaulta, ova sezonu je nekadašnja šampionska ekipu počela, odlično. Među stručnom javnošću se uveliko priča da Red Bull RB12 ima najbolju šasiju od svih ostalih, da je to najbolje dizajnirana šasija sa crtčke table Adrian Neweya, dok su zimska unapređenja na Renaultovom hibridnom agregatu, bila značajna i porast performansi „bikova“ je samo rezultat poboljšanja u svim segmentima tehnološkog proizvoda kakav je bolid Formule 1.

Na prvi pogled promene na samoj kaoseriji nisu vidljive. Ipak promene daju rezultate. Ugao šasije od 1,9 0 je najveći u poređenju sa ostalima, ali to je tajna koju zna samo Adrian Newey. Mnogi smatraju da je gornji deo karoserije najvažniji za proizvodnju aerodinamičkog potiska. Strujanje vazduha i njegovo kanalisanje ispod automobila, su itekako od velike važnosti u Formuli 1. To zna i vodeći dizajner i to obilato koristi u kreiranju svojih autmobila. Usisnici za vazduh sa strane su  i dalje ekstremno mali. To poboljšava (smanjuje) aerodnimački otpor pa i pored hendikepa u „čeličnim konjima“ – razlika u kranjoj brzini i nije tako velika kao nekada. Iz perspektive ptice, pogled na zadnji deo karoserije novog Red Bulla pokazuje da kompaktni zadnji deo potvrđuje aerodinamičku perfekciju. Kada se pri tome doda unapređenje prednjeg dela poda gde se određuje kanalisanje strujanja vazduha, onda postaje jasnije kako su performanse ovogodišnjeg Red Bulla značajno unapređene. Na kraju, treba i pohvaliti Renaultove stručnjake koji su značajno unapredili pouzdanost svog V6 hibridnog motora.

Na VN Kanade, Renault treba da predstavi unapređeni motor sa dodatnih 35 KS. To će verovatno dodatno zamajnuti performanse Red Bulla pa se priča i o pobedama na nekoj od trka.

Poređenje Red Bula sa šampionsom ekipom:

Šasija
Red Bull RB 12
Mercedes W07
Benzin
Total
Petronas
Proizvođač  felni
OZ
Advanti
Kočnice
Brembo
Brembo
Duina                                       mm
4982
5067
Međuosovinsko rastojanje       mm       
3432
3500
Ispust preko prednje osovine   mm
963
1001
Ugao
1,9o
1,00


Нема коментара:

Постави коментар