Automobili Formule 1 su
ekstremno tehnološko čudo na točkovima. Glavna premisa kod trkačkih automobila
je što manja masa. Da bi se došlo do što manje mase, konstruktori i inženjeri
primenjuju najrazličitije materijale. Dva osnovna preduslova trebaju biti
ispunjena: što manja težina i što veća otpornost na lom.
Cilj konstruktora je
napraviti što brži, lakši, izdržljiviji automobil. To je odavno poznato.
Međutim, sve veća pažnja se pridaje sistemu kočenja. Odavno su vozači utvrdili
da „ko kasno koči, dobija trku“. Jedna grupa tehničara radi na povećanju brzine
automobila a druga usavršava jedna od najvažnijih sistema na svakom automobilu,
kočnicama.
 |
Sile negativnog usporenja, izražene u g |
 |
Sila potiska u kg na papučicu kočnice |
 |
Vreme kočenja u sekundama |
 |
Zaustavni put u metrima |
 |
Smanjenje brzine u km/h |
Poznato je da u
Formuli 1 skoro tri decenije vladaju karbonske kočnice. Vremenom, automobili su
zahvaljujući aerodinamici ali ekstreno snažnim motorima, postali neverovatno
brzi. Početkom osamdesetih kada su karbonska vlakna stidljivo ušla „najbrži
cirkus“ počelo se sa eksperimentisanjem kočnica od karbonskih vlakana. Ubrzo je
otkriveno da su moderni bolidi Formule 1 idealno mesto za kočnice od karbonskih
vlakana. Zbog svoje enormne efikasnosti
na viskokim temparaturama, one su idealno sredstvo vozača da ostvare prednost
zahvaljujući individualnom stilu kočenja. Kada se pri tome doda konfiguracija
staze, efekat užarenih diskova dodatno oduševljava mnogobrojne ljubitelje
Formule 1, kako pored staze tako i pored TV aparata. Da bi vozač bio u stanju da
pritiska papučicu kočnice silom od oko 150 kg (često i više po nekoliko
desetina puta po krugu), kondicioni treneri vozača stalno smišljaju nove
zahtevnije vežbe za nožne mišiće. Jedna od najboljih, je svakakao, vožnja
bicikla, ne običnog već trkačkog i to treningom od 100 - 150 km!
Нема коментара:
Постави коментар