U svetu auto-moto sporta ime Honda je sinonim za
kvalitet, pouzdanost, performanse, drugim rečima garant uspeha ! Od kada je prošle
godine na velika zvona najavljivan povratak japanske kompanije u Formulu 1 (po
kozna koji put), put do uspeha japanskog proizvođača je mnogo teži nego što su
oni pretpostavljali.
Glavni razlog je to što je za razliku od ranijih godina i
učešća u Formuli 1, po prvi put prema propisima, dozvoljen upotreba izuzetno
kompleksong hibridnog pogona. Upotrebom nove i neispitane tehnologije, Honda je
smatrala da će uspeti da se izjednače sa konkurencijom. Neočekivano puno
problema sa pouzdanošću, rezultiralo je mnogobrojnim promenama pogonskih
agregata, pri čemu je Honda rekorder u ovogodišnjem prvenstvu. Jedan od otežavajućih
faktora, svakako je ograničenje razvoja tokom sezone (misli se na 2015. godinu !).
To je za Hondu najveći hendikep.
Kada je Honda ušla na mala vrata sa
svojim prvim projektom V6 turbo motora 1983. godine, bilo im je potrebno nekoliko sezona da
prevaziđu „dečije bolesti“, da bi nakon toga bili neprikosnoveni. Kruna jedne
uspešne karijere, završila se 1988. godine (poslednja godina turbo ere I. generacije),
kada su na 16 trka pobedili u 15, pri čemu su osvojili oba šampionska pehara.
 |
Honda RA 615H |
Prema zahtevima McLarena, koji je favorizovao „agresivni“
aero koncept u 2015. godini, Honda je pribegla „minimalističkom“ trendu u
kreiranju svojih komponenti, kada je u pitanju pogonska jedinica. Prema ocenama
stručne javnosti, napravili su najkompaktniji blok motora, primenili su turbo
punjač aksialne koncepcije (poddimenzioniran, kako je tokom sezone utvrđeno !),
a elektropogon kao i baterije, su „minimalistički“ dimenzionirane. Aksialni
kompresor, je manjih dimenzija nego cenrtrifugalni, sa boljim
odzivom na manjim obratajima (postiže ranije radni pritisak nadpunjenja).
Glavni nedostatak, jeste nesposobnost „oslobađanja“ enormne snage pri
maksimalnim obrtajima. Prema nekim proračunima, Honda je ugradila turbo punjač
manjih dimenzija (kao prošle godine Ferrari ‚ greška), koji nije u stanju da
obezbedi snagu, kakvu razvija na primer, Mercedesov V6 turbo motor.
 |
Shema pogonske jedinice Honde: između cilindara nalazi se turbopunjač i MGU-H jedinica |
Isti problem ima i elektro jedinica. Manji motor, ne oslobađa
svih 163 KS koliko je dozvoljeno. Najbolja ilustracija u nedostatku snage, bila
je na brzoj stazi kakva je Monza. Od 2,7 sekundi, koliko je McLaren u Monzi
izgubio u odnosu na „pol poziciju“ , 2,4 se odnosi samo na pravac. „U krivinama smo delimično brzi kao Red Bull. Samo Mercedes, ima bolji
automobil“‚ - izjavio je šef tima McLaren Eric Boullier.
 |
Tok vazduja prednabijanja (plava boja) |
Obe strane su na neki način nestrpljive. McLaren je mnogo
ranije izgubio strpljenje i stalno napada japansku stranu, da „ne zanju kojim
putem treba da idu“ ! Konačno, to je pitanje samo filosofije. Poznato je da su
ljudi iz „Zemlje izlazećeg sunca“ strpljivi, uporni i vredni. Stručnjaci su
saglasni da bi tek 2017. godine, Honda mogla da „prodiše“ sa punom snagom i da
stane rame uz rame, sa trenutno vodećima u toj branši, a to su Mercedes, na
prvom mestu i Ferrari, koji galopira ubrzano na tron. Glavni problem je ipak u
Japanu. Oni su se oslonili samo na svoju pamet i izolovanost Japana i
neangažovanje stručnjaka iz pojedinih oblasti, samo produžava trenutnu „agoniju“.
„Ako ne želite da kupite znanje spolja, i sami da proizvodite sve, dobijate
probleme na teret, koje su drugi već rešili. Ponovo to radite ispočetka a to
košta vremena“ – rekao je jedan dobavljač sa kojim Honda ozbiljno sarađuje.
 |
Jedan od najmanjih motora: Honda RA 615H
|
Нема коментара:
Постави коментар