петак, 16. октобар 2015.

Da li vozači Formule 1 greše?

Na trkama Formule 1 sve je podređeno brzini. Aerodinamika, snaga motora, pouzdane i jake kočnice su stvari koju pripremaju konstruktori, inženjeri i drugi tehničari u cilju prezentovanja adekvatne „naprave“, kojom vozači ili piloti Formule 1, koriste do krajnjih granica fizičkih, bioloških (kada je u pitanju ljudski organizam) i drugih „kosmičkih“ zakona.

Pojam brzine, oduvek je fascinirala ljudski rod. Ne može svako da upravlja tako kompleksnim proizvodom kakav je moderan automobil Formule 1. Jedno je to voleti a drugo je sat ipo do dva, sedeti u relativno malom prostoru, privezan na šest tačaka za svoju „kadicu“, na svega par santimetara od asfalta, pri čemu se neprestani smenjuju zaštitna ograda, barijere i drugi učesnici „najbržeg cirkusa na Svetu“ ispred očiju vozača. Pri tome, dok sedite za kokpitom bolida, da bi bili najbolji, nedostižni, brzi morate biti takav egoista, da bi to kada bi se preračinalo u „masu“, bilo dovoljno da snabdete ostale svilene „momke“ koji jednostavno to ne mogu da izdrže. Neprestana kočenja, koja su u Formuli 1 izuzetno brutalna, zatim ubrzanja i prolasci kroz krivine, pri čemu u sva tri prvaca ljudsko telo trpi silu ubrzanja i do 5 g su napori, koji da bi izdržali, teraju same učesnike na redovan psihofizičkomentali trening u trajanju od nekoliko sati dnevno !
Pri tome isti ti ljudi, stalno pomeraju granice izdržljivosti i teraju svoje „četvorotočkaše“ da samih granica tehničke izdržljivosti. Ako je jednu krivinu vozač prošao sa 112,5 km/h na čas, navodim primer, i drugi vozač isto to uradi, da bi ostvario prednost (kao krajnji cilj svakog – pobeda) on će u sledećem krugu tu istu krivinu pokušati da izveze bar sa 0,5 km/h brže. E sada dolazimo do pojma greške! Ako aerodinamika, temparatura pneumatika kao i njihovo stanje to izdrže, naš „pilot“ prolazi brže i možda pravi odlučujuću prednost u odnosu na protivnika. Ali nedostaju spoljni faktori. Jedan od ostalih učesnika ispred njega izašao je u širokom luku (praktično za trenutak je izleteo ) van staze i pri povratku naneo malo zemlje, prašine ili peska. Naš vozač iza njega skoncentrisan je da prođe što bliše ivičnjaku, meri teme krivine i istovremeno gleda u retrovizori da li neki od učesnika nepravi manevar isecanja putanje ili obilaženja (ako ima brži, stabilnija automobil) spolja i pokušava „našeg“ takičmara da obiđe. U momentu zadnji kraj se zanosi i dragocenih nekoliko desetinki sekunde je izgubljeno ali i pozicija. Ili drugi scenario. Isti „kadar“ ali zbog snažnog kočenja jedan od točkova blokira i kompletna stabilnost automobila je narušena i naš “junak“ se zanosi, gubi poziciju ili u najgorem slučaju završava u zaštitnoj barijeri pored staze. Današnji vozači Formule (ali i oni prethodnih generacija) retko prave „GREŠKE“! To su biološki kompjuteri, svakako, pojedinačno sa većim ili nešto manjim kapacitetom, čitajte sposobnostima, ali neverovatno hrabri, bez straha i na neki način dovoljno “ludi” da se bave trkama Formule 1. Uostalom da nisu u „elitnom“ klubu najboljih ne bi došli do  Formule 1.

The Formula 1 Widget
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.
To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.

Нема коментара:

Постави коментар