U Formuli 1 pneumatici imaju veoma važnu ulogu. Prenose
snagu na podlogu, zaustavljaju automobil pri brzinama od preko 350 km/h do
mesta stajana, preuzimaju dobar deo amortizovanja i ležanja na stazi.
Posle teških oštećenja (pucanja) na trci u Belgiji, Pirelli
je sproveo istragu o uzroku i došao do zaključka, da visok pritisak u
pneumaticima dovodi do opasnog opterećenja istih, a kada se uzme spoljni faktor
sa staze, ostaci delova automobila (uglavnom karbonskog porekla), ali i
prljavština – taman dovoljno za pucanje „crnih valjaka“ Na trci u Monzi,
Pirelli je u 24 sata dva puta korigovao pritisak pneumatika pred start trke. Timovi
su pozdravili tu odluku u nadi da će bar na neki način povećati izdržljivost
ali i sigurnost. Postavlja se pitanje: da li Pirelli zna šta radi?
Prvi savet timovima je da pritisak u
pneuamticima iznosi napred 23 PSI (1,584 b) a pozadi 22 PSI (1,515 b). Za vreme
vožnje, usled zagrevanja, taj pritisak raste s vremena na vreme za 2 PSI
(0,137b). Lotusov operativni direktor Alan Permane tim povodom kaže: „Čak i 18
PSI (1,240 b) je za jednu trkačku gumu mnogo“! Pre nego što su autmobili izvezli
prve krugove, Pirelli je dobio odmah kontra odgovor. Inženjeri su pričali o
novom problemu a to je visoka potrošnja ali i povećanje „plihova“ na površini
pneumatika. Jedan inženjer je rekao: "Povećanje pritiska u pneumaticima je
preventiva da se konstrukcija bolje zaštiti“.
Već u četvrtak novi zahtev Pirellija stiže na
adrese timova. Sa početnih 22 PSI da se smanji na 21 PSI (1,446 b) kod zadnjih
pneumatika. Po mišljenju inžejera i to je mnogo. Samo dvanaest sati kasnije,
ponovo novi parametri. Smanjuje se pritisak u pneuamticima pred start i to
napred na 21 PSI a pozadi na 19,5 PSI (1,343b)!
![]() |
Tehnički delegat FIA Jo Bauer, lično je merio pred start pritisak u pneumaticima |
Pred start trke u Monzi, Jo Bauer tehnički
delegat FIA lično je izmerio pritisak na pneumaticima Vettela, Raikkonena,
Rosberga i Hamiltona. Kod Ferrarijevih vozača je bilo propisanih, 19,5 PSI a kod Hamiltona
19,2 PSI (1,322b) a kod Rosberga, čak 1,1 PSI (0,075b) manje. Tada nastaje
konfuzija, ali se na kraju novonastala situacija rezrešila uz dogovor da se
treba standardizovati procedura merenja pritiska (kada, pre zagrevanja, pred
sam strat) kao i oprema za merenje da bude unificirana.
Za vreme trke u Spa-Francorchamps 2004. godine,
Michelin je imao čak četiri teška udesa. Tozotin rezervni vozač Ryan Briscoe je
u petek imao pucanje pneumatika a na trci, Jenson Button, Juan Pablo Montoya
kao i David Coulthard su doživeli ekploziju pneumatika. Srećom bez ozbiljnijih
posledica.
Нема коментара:
Постави коментар