U Formuli jedan, kao
najvećem stepeniku automobilskog sporta pouzdanost svih mehaničkih,
hidrauličkih, aerodinamičkih i još mnogo drugih sklopova su na najtežem testu. Zbog
toga, proizvođači automobila ali i kompanije specijalizovanje za tehničke
komponenete, znaju da je test u „najbržem cirkusu“ najbolji ispit za njihove
proizvode.
 |
arbonsko kućište poluautomatskog menjača tima Mercedes-AMG |
 |
Unutrašnjost menjača - strogo čuvana tajna |
 |
Komande - klackalice ispred točka upravljača (prsti na desnoj, brzine na više!) |
Na nedavno završenoj
trci u gradu ruleta – Monte Carlu, jedna komponenta ne veća od kutije sa voćem
i mase manje od 20 kg, ima možda i najteži zadatak u ispitu pouzdanosti,
funkcionalnosti ali i brzine. Reč je o poluautomatskom menjaču. Punih dvadeset
pet godina, ideju koju je prvi sproveo u delo britanski inženjer John Barnard. Nakon
uspešne karijere u timu McLaren krajem osamdesetih godina, prelazi u ekipu
Ferrari i tu ubrzo počinje sa sprovođenjem svojih nacrta u delo. Osnovna zamisao
slavnog dizajnera, bila je da omogući vozačima da uvek drže obe ruke na točku upravljača, kako bi imali što bolju
kontrolu nad automobilima. Na trci u Monacu, gde se praktično na svakih nekoliko
osekundi menja stepen prenosa, vozači nakon trke imali su u desnoj šaci žuljeve
od stalnih promena brzina. John Barnard je zamislio da jedna hidraulična pumpa
visokog pritiska na komandu preko „klackalica“ (male poluge ispred točka
upravljača, desna za stepene prenosa na više, leva za niže) munjevitom rekcijom
na specijalne ventile oslobađa komandu koja u menjaču vrši promenu stepena
prenosa. Proteklih četvrt veka, menjači u Formuli 1 su toliko usavršeni da
predstvaljaju pravo remek delo visoke tehnologije. Od ove godine, prema
pravilniku menjač ima osam stepeni prenosa. Promena brzine obavi se za neverovatnih
0,008 s ! Na primeru trke u Monacu, svaki mejač mora da promeni 4300 puta
stepen prenosa, ili na svakih 61 m vozač pritiska „klackalice“ i menja brzinu. Tim
Mercedes-AMG svoje menjače „pakuje“ u karbonsko kućište koje nije veće od jedne
kutije i predstavlja kompletan sklop zadjeg ogibljenja. Sam menjač ima oko 500
delova, timovi drže u najvećoj tajnosti sastav unutrašnjosti menjača a cena po
komadu, iznosi neverovatnih 150000 €.
Нема коментара:
Постави коментар