недеља, 31. мај 2015.

Formula 1 – tehnika: Poluautomatski menjač

U Formuli jedan, kao najvećem stepeniku automobilskog sporta pouzdanost svih mehaničkih, hidrauličkih, aerodinamičkih i još mnogo drugih sklopova su na najtežem testu. Zbog toga, proizvođači automobila ali i kompanije specijalizovanje za tehničke komponenete, znaju da je test u „najbržem cirkusu“ najbolji ispit za njihove proizvode.

arbonsko kućište poluautomatskog menjača tima Mercedes-AMG



Unutrašnjost menjača - strogo čuvana tajna

Komande - klackalice ispred točka upravljača (prsti na desnoj, brzine na više!)
Na nedavno završenoj trci u gradu ruleta – Monte Carlu, jedna komponenta ne veća od kutije sa voćem i mase manje od 20 kg, ima možda i najteži zadatak u ispitu pouzdanosti, funkcionalnosti ali i brzine. Reč je o poluautomatskom menjaču. Punih dvadeset pet godina, ideju koju je prvi sproveo u delo britanski inženjer John Barnard. Nakon uspešne karijere u timu McLaren krajem osamdesetih godina, prelazi u ekipu Ferrari i tu ubrzo počinje sa sprovođenjem svojih nacrta u delo. Osnovna zamisao slavnog dizajnera, bila je da omogući vozačima da uvek drže obe ruke na  točku upravljača, kako bi imali što bolju kontrolu nad automobilima. Na trci u Monacu, gde se praktično na svakih nekoliko osekundi menja stepen prenosa, vozači nakon trke imali su u desnoj šaci žuljeve od stalnih promena brzina. John Barnard je zamislio da jedna hidraulična pumpa visokog pritiska na komandu preko „klackalica“ (male poluge ispred točka upravljača, desna za stepene prenosa na više, leva za niže) munjevitom rekcijom na specijalne ventile oslobađa komandu koja u menjaču vrši promenu stepena prenosa. Proteklih četvrt veka, menjači u Formuli 1 su toliko usavršeni da predstvaljaju pravo remek delo visoke tehnologije. Od ove godine, prema pravilniku menjač ima osam stepeni prenosa. Promena brzine obavi se za neverovatnih 0,008 s ! Na primeru trke u Monacu, svaki mejač mora da promeni 4300 puta stepen prenosa, ili na svakih 61 m vozač pritiska „klackalice“ i menja brzinu. Tim Mercedes-AMG svoje menjače „pakuje“ u karbonsko kućište koje nije veće od jedne kutije i predstavlja kompletan sklop zadjeg ogibljenja. Sam menjač ima oko 500 delova, timovi drže u najvećoj tajnosti sastav unutrašnjosti menjača a cena po komadu, iznosi neverovatnih 150000 €.


The Formula 1 Widget
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.
To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.

Нема коментара:

Постави коментар