субота, 11. фебруар 2017.

Dossier: Bernie Ecclestone – 40 godina stvaranja imperije i mega proizvoda (II. deo)

Tokom šezdesetih godina XX veka, Bernie Ecclestone nastavio je da pravi kontakte sa vozačima. Sa jednim od poslednjih „džentlmena“ toga vremena u Formuli 1, Roy Salvadorijem bio je prijatelj. Takođe, „zvezda“ u usponu, Berniev prijatelj, Jochen Rindt poverio je svoje finansijske transakcije na upravljanje Britancu.

Kada je petog septembra 1970. godine na VN Italije u Monzi, poginuo Jochen Rindt, to je bio najtužniji dan u karijeri Bernie Ecclestonea. „Kada sam čuo za Jochenov udes, odmah sam otišao do mesta nesreće (p.a. krivina Parbolica), dali su mi da nosim njegovu kacigu. Pošto su ga već transportovali od mesta nesreće, vratio sam se do vozačkog lagera. Organizacija je bila stravična, jednostavno nedostojna. Jochenovo telo bilo je na platformi jednog VW busa, gde su bezuspešno pokušavali da ga reanimiraju. Na putu do bolnice oni su nastavili sa oživljavanjem. Kada smo stigli, Jochen je već bio mrtav. Oni su ga ostavli tamo u prolazu i ja sam ostao sam sa njim” – priseća se Ecclestone tragičnog događaja u Monzi.

Sledeće godine, za sumu od 100000 Funti kupio je tim Brabham. U početku bilo je finansijskih problema. Tu je bilo scena koje nisu nalikovale Berniju. Na trci u francuskom Nivelles, priseća se Bernie: „Imali smo prijavljenih pet automobila. Ali samo četiri motora i 12 pneumatika u prtljagu”. Tek 1978. godine, sklopivši ugovor sa italijanskim mlečnim koncernom Parmalat, kasniji “No1”, je odahnuo kada su bile finansije u pitanju.

Odmah je počeo da se angažuje na strani novog Udruženja konstruktora Formule 1. Iako nije bio zvanično njihov predstavnik, timovi su imali poverenja u njega. Tako je 1975. Godine, udruženje inkasiralo po trci 220000 Dolara, 1979. 485000 a 1983. godine, čak 940000 “zelenih” novčanica, po svakoj GP trci! Ecclestone je ponudio da pregovara sa organizatorima i preuzme svaki rizik. Od 1978. godine, za vreme VN Nemačke, to je postala uobičajena praksa tokom narednih četiri decenije.
Jean-Marie Balestre, Max Mosley i Bernie Eccelstone na početku osamdesetih
Njegova sposobnost pregovaranja sa organizatrima trka Fomrule 1 došla je do izražaja 1975. godine za VN Kanade. Nakon ucene da će otkazati trku, Bernie je uz pomoć svoje (tada desne ruke) Max Mosleya uspeo da izdejstvuje novac od organizatora. Početkom 1981. godine, pred početak sezone, kulminirao je sukob između Udruženja konstruktora Formule 1 (FOCA) na čelu sa Bernie Ecclestoneom i predsednikom Međunarodne sportske federacije (FIA) Jean-Marie Balestreom. Skoro da su formirana dva šampionata, s jedne strane Engleski ogranak i ostali. Na kraju, lično, veliki “il commendatore” Enzo Ferrari se umešao za vreme pregovora 19. Januara i nakon sastanka koji je trajao 13 sati (!!!) rekao je: „Nemojmo da izgubimo od Ecclestonea. Na kraju, on je taj koji će dobiti sav novac“.

Na kraju postignut je kompromis. FOCA je kontrolisala finansije a FIA pravilnik. Ubrzo je sklopljen, takozvani Concord dogovor koji i dan danas važi. Do danas je on sedem puta produžavan. Tako je Formula 1 prerasla u svetsku izložbu u rangu Olimpijskih igara ili Svetskog prvenstva u fudbalu. Premijum proizvod, svetskih firmi ali i Zvezda i Zvezdiica na stazi. Timovi su bili obavezni da učestvuju i da proizvode sopstvene automobile. Organizatori su bili u obavezi pet godina da priređuju trke. Lokalni TV kanali bili su zamenjeni Ecclestonovom “profi” televizijskom ekipom, koja je prenose podigla na jedan viši nivo. U maju 1980. godine, Bernie je iz svojih sredstava izdvojio 150000 dolara za razvijanje mini kamera, koje će biti montirane na bolidima Formule 1.

Bernie Ecclestone i Max Mosley - prijateljstvo koje traje preko četiri decenije
Odlaskom Jean-Marie Balestrea sa čela Međunardone sportske federacije za automobilizam 1991. godine, Ecclestoneu su bila otvoran vrata da sa svojom nekadašnjom desnom rukom a sada prvim čovekom FIA – Max Mosleyom upravlja sa Formulom 1 kako on želi.

Нема коментара:

Постави коментар