петак, 30. септембар 2016.

TAG motori u Formuli 1


Nakon 33 godine, ponovo ime TAG, se nalazi na poklopcima ventila pogonskog agregata, koje pokreće jedan automobil Formule 1. Od ove godine, ponovo je jedan TAG motor u najbržem cirkusu. Reč je o kompaniji koju je 1977. godine osnovao Akram Ojjeh, dok je ulogu izvršnog direktora preuzeo njegov sin Mansour Ojjeh, koji je na taj način svoj hobi pretvorio u posao i neviđenu strast za tehnikom.
TAG je skraćenica za Techniques d'Avant Garde, privatnu kompaniju sa sedištem u Luksemburgu. 
Prenos informacija: Niki Lauda i Hans Mezger

Konstrukor motora TAG Turbo TTE-P01: Hans Mezger

Finansijer i tvorac: Mansour Ojjeh i Hans Mezger
Grupacija TAG je 1985. godine kupila, švajcarsku firmu satova Heuer, koju vidimo na spoljnoj oplati na bolidima Red Bull. Nije tajna da su to V6 hibridni agregati Renaulta ali je marketinški trik, sada  arapskog konglomerta, da ponovo Mansour Ojjeh bude u smaom epicentru trka Formule 1.

Sve je počelo 1981. godine, kada je odlazeći šef tima McLaren Teddy Mayer, na zahtev tehničkog šefa John Barnarda krenuo u potragu za dobavljačem novog motora. Jedini uslov je bio da nova pogonska jedinica mora da bude turbo prehranjivana. Kako su turbo motori iz prve ere ulazili na sva vrata u Formulu 1, prvi kontakti su napravljeni sa Renaultom. „Mislim da oni nisu dobri“ – kratko je ocenio John Barnard. Sledeća stanica, bila je München. Zbog neslaganja oko koncepta motora (BMW je bio cetvorocilindraš a u Mclarenu su, favorizovali V6) na scenu stupa, tada tek u povoju, mladi harizmatični, novi šef tima Mclaren International, Ron Dennis. „Zaboravite to, to bi bio kompromis. U svakom slučaju, ne želim da napravim nijedan“. odsečno je rekao Dennis.

Tada je Ron predložio Porsche. John Barnard, priseća se ideje da se višestruki pobednik maratona 24h Le Mana, sa turbo motorima, dovede u „brod“. Dan ili dva kasnije, mi smo već otputovali u Nemačku i počeli razgovora. Paralelno sa pregovorima oko novog motora, Ron je imao i problem sponzorisanja novog poonskog agregata. Za dizajniranje nije imao sopstvenih materijalnih resursa i kao već nekoliko puta do tada, Ron Dennis pokazuje svoje menadžerske sposobnosti (pre toga je angažovao povratnika po drugi put u Formulu 1 – Nikija Laudu) i od tadašnjeg Williamsovog sponzora TAG, nalazi novog partnera u novoosnovanoj firmi TAG Turbo Engines. U novoj kompaniji, Mansour Ojjeh je postao predsednik.

Projekat koji je zvanično započeo septembra 1981. godine imao je nekoliko jasnih ciljeva. Konstruktor motora Hans Mezger je tom prilikom rekao: „Bez senzacija, već jedan kompromis dobrih prilika u jednom ograničenom vremenskom prostoru“. Osnovni princip u konstrukciji motora prema njegovom idejnom trvorcu, imao je samo dva jasna zadatka. Prvi je bio da ne sme biti teži od atmosferskog motora Ford Cosworth i da sam agregat, mora biti što čvršći i stabilniji. U poređenju sa četvorocilindrašem BMW-a, V6 motor Porschea treba da ima u potpunosti noseći deo zadnjeg dela bolida. Do tada nijedan pogonski agregat nije imao pristup gradnji kao Porsche. Cilindarska glava sa lagerima za bregsto vratilo bilo je iz jednog dela. Kompletan motor bio je izrađen od legure aluminijuma (blok motora i cilindarske glave). Pokopac cilindarske glave kao i donji deo bloka motora, bili su izrađeni od ultra lakog magnezijuma.
Metalna skulptura od aluminijuma, magnezijuma, keramike, mase 150 kg: Porscheov V6 biturbo motor
Tačno nakon 13 meseci od početka projektovanja, crtanja, izrade, testiranja pojedinih delova, novi motor sa oznakom TAG Turbo TTE 01, startovan je na probnom stolu 18. decembra 1982. godine. “Ne znam da li je Ferrari po pitanju KS sa one strane od 700 brojke, o čemu smo mi bili izveštavani, ja ne znam osnovu zašto bi naš motor bio slabiji” izjavio je tada, njegov konstruktor Hans Mezger.
Niki Lauda izvezao je prvi put bolid McLarena sa Porscheovim V6 biturbo motorom na test stazi Porscheovog opitnog centra u Weissachu 18. februara 1982. godine. Postigavši rekord kruga na takozvanom Can Am kursu, Lauda je kratko prokometarisao: “To će biti dobra godina”.

Sam motor bio je tada neverovatno napredan, istovremeno sa puno snage, umerenom potrošnjom, kompaktne izrade i relativno male mase. Zbog aerodinamačkih zahteva, ugao između dva reda cilndara iznosio je 800, što se ispostavilo kao najbolja solucija, jer je i Honda, kako se kasnije pokazalo šampionski, V6 motror napravila sa istim uglom. Dva turbo punjača, marke KKK, prehanjivali su komoru za sagoravanje a ubrizgavanje goriva obezbedio je nemački Bosch. Sa četiri ventila po cilndru, komora za sagoravanje imala je optimalno punjenje i pražnjenje. Cilj konstruktora bio je ostvaren i po pitanju mase kompletnog agregata. Sa dva turbo punjača, hladnjacima komprimovanog vazduha, sigurnosnim ventilima, V6 motor Porschea, imao je masu od samo 150 kg. Radi poređenja, BMW linijski četvorocilindras imao je 185 kg, a V8 Ford Cosworth 168 kg. Porscheova satiskfakcija bila veća i u saznanju, da su konstruisali lakši motor i od Ferrarijevog V6 buturbo agregata, sa oznakom 021 1200, koji je imao masu od 177 kg.
Posle 33 godine, ponovo natpis TAG na motorima Formule 1
Sa dve konstuktorske i tri vozačke titule, TAG V6 turbo bio je jedan od najuspešnijih agregata iz perioda prve ere turbo motora. Zvanični podatak o visini uloženog novca, finasijera kompletnog projekta, Mansour Ojjeha nikada nije objavljen. Nezvanično se pominje iznos od 20-25 miliona, tadašnih, nemačkih maraka. Sadašnje angažovanje TAG Heuera ostaje i dalje pod velom finansijske tajne.

Tehničke karakteristike motora Porsche TAG Turbo (specifikacija iz 1983. godine):


Oznaka motora
TAG Turbo TTE-P01
Broj cilindara / ugao
V6 / 800
Broj ventila / ugao
24 / 300
Razvod ventila
Zupčanici
Radna zapremina
1499 cm3
Prečnik x hod klipa
82,0 x 47,3 mm
Napajanje gorivom
Bosch motronic ubrizgavanje
Turbo punjač / broj
KKK / 2
Snaga motora
750 KS pri 11000 o/min
Obrtni moment
430 Nm pri 9500 o/min
Srdnj brzina klipa
17,3 m/s
Masa motora
150 kg

Нема коментара:

Постави коментар