уторак, 1. март 2016.

Domaca „radinost“ ili dobavljači ?

Večita dilema kod konsktrukcije i proizvodnje trkačkih automobila. Posebnu težinu, to ima kod najnaprednijih autmobila kakvi su bolidi Formule 1. Nekada je važilo zlatno pravilo, šasija i prateći elementi se razvijaju kod “kuće” a pogonski agregat, se kupuje. Danas u sveopštoj globalizaciji to je izgubilo značaj. Ako imate novca, kupite opremu i stručnjake i možete sve da pravite. Samo je pitanje vremena da određeni proizvod sazri.
Poslednje dve sezone u Formuli 1 vlada pravilo “prednost kroz pogonsku jedinicu”. Audi je od uvođenja kvatro pogona smislio reklamni slogan “prednost kroz tehniku”. Mercedes je primenio filosofiju sve kod svoje kuće jer tako najlakše kontroliše proizvodnju i u najkraćem roku ispravlja nedostatke.
Ferrari decenijama unazad ima filosofiju da od proverenih, vrhunskih dobavljača nabavlja pojedine komponenete. Decenijama unazad, samo srce svakog motora sa unutrašnjim sagorevanjem – klip, Ferrari nabavlja od nemačkog proizvođača Mahle. Nemačka komapnija sa sedištem u Stuttgartu, nije zastupljena samo u Formuli 1. Na reli takmičenjima, trkama na kružnim satazama (u Evropi ali i preko Velike bare) a posebno na trkama izdržljivosti, nezamislivi su motori koji nemaju u sebi klipove Mahle. Nema sumnje da je dolaskom Michael Schumachera u Ferrari sredinom devedesetih godina, pokrenuta inicijativa da se nemački klipovi nađu u najpoznatijem timu Formule 1 na Svetu.
Kod turbo punjača, opet drugačiji pristup. Mercedes je kao i kod klipova, ušao u avanturu sopstvene proizvodnje, dok je Ferrari, prema svojim specifikacijama naručivao turbo punjače od američkog konglomerata Honeywell. Nije tajna da su to turbine najpoznatijeg (za mnoge najbolji) svetskog proizvođača, inače pionira u tom poslu, Garrett AiResearch. Zbog zahteva aerodinamičara u Ferrariju, 2014. godine turbo punjač je bio manjih dimenzija pa nije odgovarao zahtevima za najveću snagu. Greška u proračunima koštala je Ferrari te godine boljih plasmana.

Tehnički podaci za novi Ferrari motor:


Oznaka motora
Ferrari 059/5
konfiguracija
V6 900
Konstrukcija
Aluminijum blok, cilindarska glava
Zapremina                                    
     1598 cm3   
Prečnik x hod klipa                   
80,0 x 53,0 mm
Srednja brzina klipa                 m/s           
22,08 m/s pri 12500 o/min
Broj ventila po cilindru
4
Protok goriva
Direktno ubrizgavanje, pritisak do 500b, turbo punjač, pritisak oko 3,5 b
Turbo punjač – proizvođač
Honeywell (daleko poznatiji kao Garrett)
Klipovi – proizvođač
Mahle
Snaga – pri o/min
Preko 850 KS pri 12500 o/min  (procena!!!)
Najveći obrtni momenat             Nm
Oko 600 Nm (procena
Svećice - proizvođač
NGK

Нема коментара:

Постави коментар