Nakon mesec dana pauze, koja je
za većinu ljubitelja Formule 1 došla u nezgodno vreme, posebno nakon dve
izuzetno uzbudljive trke (Velika Britanija i Mađarska), kada je šampionat počeo
da se „kuva“, počinje ništa manje uzbudljiv drugi deo sezone u prestižnoj klasi
automobilskog sporta. Trka u Ardenskoj šumi, na poznatoj stazi
Spa-Francorchamps, za mnoge je jedna od najlepših, najatraktivnijih staza, na
kojima se održavaju automobilske trke a naročito takmičenja Formule 1.
Činjenice o stazi Spa
![]() |
Najduža staza u čitavom kalendaru Formule 1: Spa-Francorchamps |
Jerdnom prilikom, dvostruki
svetski prvak Fernando Alonso je izjavio za stazu Spa: „Jedan krug u Spa je kao
20 krugova na drugoj stazi, što se tiče zabave i adrenalina“. Sa dužinom od
7004 metara, ona spada u najduže u kompletnom ovogodišnjem cirkusu Formule 1. Krivine Eau Rouge, La Source, Rivage
i Blanchimont spadaju u najomiljenije kod ljubitelja Formule 1. Kada se uzme
faktor okruženja, u prelepim šumama Ardena, gde u par trenutaka od sunčanog
vremena može da dođe do provale oblaka i tako od trke napravi horor scenarijo,
kakav ne može da zamisli ni najbolji režiser Hollywooda. Prva trka na
legendarnoj stazi održana je 1925. godine. Ovogodošnja trka je 48 po redu i u
kalendaru trka Formule 1, samo su staze u Monzi (64 puta), Monacu (62 puta) i
Silverstoneu (49 puta) bile brojnije.
Kada je u pitanju podešavanje
bolida, na listi prioriteta inženjera na prvom mestu je brzina. Preko 70% staze
vozi se sa “gasom do daske”. Posle lakat krivene u desno La Souce, sledi 25
sekundi vožnje sa punim gasom uz brdo do šikane Les Combes. Podešavanje
prijanjanja je slično kao kod trke u Kanadi, samo se za trku u Monzi vozi sa
još manjim potiskom. To znači da su stabilizatori podešeni “ravno”, kao bi se
smanjio aerodinamičan otpor vazduha i direktno uticalo na povećanje krajnjih
brzina. Zbog visokih brzina u krivinama, donji postroj se podešava što tvrđe i
bliže podlozi. To je direktno povezano sa povećanjem stabilnosti automobila.
Prednji spojler se podešava nešto strmije, da bi se u brzim krivinama smanjilo
podupravljanje. Najopterećeniji sklop na stazi Spa je svakako, pogonski sklop.
Mnogi timovi će zbog toga pribeći ugrađivanju novih agregata. Kočnice, kao i
sistem hlađenja, nisu posebno “napregnuti”.
Tim Sauber, dobija najnovije
motore Ferrarija, koji odgovaraju specifikaciji koju je tim iz Maranella
koristio za vreme VN kanade. Takođe i Honda je najavila, prepravke na svom V6
turbo agregatu, što bi za tim McLaren značilo prekretnicu u nastavku šampionata
i možda nešto veću “berbu” osvojenih poena. Pitanje je da li je tim
Mercedes-AMG prevazišao svoj problem proklizavanja kvačila na startu?
Inače od ove trke, međunarodna
automobilska federacija – FIA, propisala je novi pravilnik za proceduru
startovanja trke. Zabranjeno je u poslednjih 30 minuta pred start trke raditi prepravke na podešavnaju kvačila.Činjenice o stazi Spa
Dužina jednog kruga
|
7004 m
|
Broj krugova
|
44
|
Broj krivina
|
19 (deset
levih, devet desnih)
|
Dužina od starta do
I. krivine
|
265 m
|
Deo sa “punim
gasom”
|
72 %
|
Tip pneumatika
|
Mekane / srednje
|
Procena izlaska sigurnosnog
vozila
|
80 %
|
Нема коментара:
Постави коментар