недеља, 30. август 2015.

Bivši trkač, vlasnik ekipe u Formuli 1 Guy Ligier preminuo je u 85 godini

Svet Formule 1, nedavno je ostao siromašniji za jedno ime, koje je sedamdesetih i osamdesetih godina dvadesetog veka, bilo deo DNK najprestižnijieg automobilskog takmičenja. Gubitkom Guy Ligiera, fransuski automobilski sport izgubio je jednu od ikona nacionalnog automobiliskog sporta.

Guy Ligier (12 07. 1930 – 23 08. 2015)
Rođen kao siroče (!) 12. jula 1930. godine u centralnoj Francuskoj (gradić Vichy), od malena je radio razne poslove kako bi obezbedio egzistenciju. Prvi novac zaradio je radeći podzemne radove kako bi uštedeo novac za kupovinu bagera! Zatim ulazi u posao sa izgradnjom i kontakt sa lokalnim političarima Francois Mitterand (kasnije predsednik Francuske) i Pierre Berregovoy (ministar privrede i kasniji predsednik vlade) omogućavaju mu dalje kontakte kao i finansijsku potporu za njegov davnašnji san da pravi automobile.
Vlasnik tima Guy Ligier, vozač Jacques Laffite,  konstruktor Gérard Ducarouge

Mauro Forghieri, Guy Ligier, Gérard Larrousse
Iako je sa 14 godina završio pekarski zanat, prilike su ga odvele u druge poslovne vode. Bivši prvak u velsanju, državni reprezentativac u ragbiju i bivši mesar odlučuje se za automobilsku karijeru. Početak je bio težak i bolan. Na jednoj trci na stazi Nürburgring у automobilu Cooper-Maserati izleće sa staze i zadobiva ni manje ni više, nego 47 preloma po celom telu. Zahvaljujući svojoj snažnoj fizičkoj konstituciji, teške povrede (između ostalog i višestruki prelom desne noge) je relativno brzo prezdravio. Ubrzo kreće u poslovnu ofanzivu. Za 60000 Franaka (tadašnjih 55000 Nemačkoh maraka) kupuje guseničara i kreće ozbiljno u posao. Ubrzo građevinska imperija Guy Ligiera je narasla na preko 1000 zaposlenih sa preko 500 mašina!.

U svojim zamislima nikada nije odustajao. Krajem šezdesetih godina, uspeva da pokrene sopstvenu gabriku automobila i na Pariskom salonu automobila u oktobru 1969. godine, svetlost dana ugledao je prvi automobil Ligier JS 1. Ubrzo stvari idu svojim tokom za Ligiera i 1975. godine kada je francuski duvanski koncern SIETA odlučio da sa svojim proizvodom Ligier uđu u reklamnu kampanju, novoformirani tim pronašao je finansijsku potporu. Prvi vozač koji je ozbiljno pretendovao na titulu u Formuli 1, bio je (tada) 58 kg „lagani“ Jacques Laffitte. On je 1979. godine na prve dve trke pobedio i potvrdio da ekipa Ligier ima odličnu podlogu za šampionski poduhvat.
VN Švedske, staza Anderstorp 1977. godine: prva pobeda Ligier-Matra JS7

VN Monaca 1996. godine: poslednja pobeda Ligier-Mugen Honda JS 43
Najbolji prijatelj Guy Ligiera, bio je francuski vozač Joseph „Jo“ Schlesser, koji na na VN Francuske, sedmog jula 1968. Godine, na stazi u Rouenu poginuo nakon udesa u svojoj Hondi RA302. U znak poštovanja prema izgubljenom prijatelju, Guy Ligier je svojim automobilima dodavao oznaku „JS“ u znak sećanja na tragično nastradalog vozača.
Kada je ušao u Formulu 1, 1976. godine, Ligier je operisao sa budžetom od tri miliona Franaka, 1982. imao ja na raspolaganju 40 a 1983. godine, planirao je budžet od 160 miliona. „Ferrari i McLaren imaju tri puta više na raspolaganju“ pričao je francuski vlasnik ekipe početkom osamdesetih godina.
Svoje trkačko postrojenje izgradio je na oko 100 km od mesta rođenja u gradiću Magny Cours. On jedan od najzaslućnijih što je ta trkačka staza renovirana i što se trke Formule 1 održavale u centralnoj Francuskoj. Tim Ligier ostvario je devet pobeda, devet najbržih krugova i isto toliko pol pozicija u 326 trka.

Guy Ligier je sahranjen 28. avgusta na groblju u rodnom Vichyju.

 

Нема коментара:

Постави коментар