Najmnogoljudnija zemlja na Svetu nije mogla a da
nepodlegne čarima vrhunskog automobilskog sporta. Od 2004. godine kada se vozi „gran
pri“ Kine, svedoci smo izuzetno zaninljivih duela na stazi dužine, skoro 5,5 km
sa dugačkim pravcima ali i sa sporim krivinama. U predgrađu Šangaja, nemački „glavni“
dizajner za staze u Formuli 1 – Herman Tilke projektovao je stazu koja za
timove ali i vozače nije nešto preterano „simpatična“, posebno za strane vozače,
kojima nije dozvoljeno da iznajmljuju automobile. Poznato je da su vozači
Formule 1 nestrpljivi, kao suvozači i još ako se zna da je kompleks oko boksova
ogroman, da je potrebno dobrih desetak minuta kako bi stigli sa jendog na drugi
kraj. Sa druge strane, sam Šangaj je toliko fascinanantan, vrlo moderan i
otvoren.
![]() |
Staza Shangai International Circuit |
Konfiguracija staze ima 16 krivina, sa
karakterističnim prvim delom, odmah nakon starta, sa tri prolaza koji u mnogo
podseća na puža! Na kraju ciljnog pravca, vozači moraju oštro da koče i da
usmeravaju automomobil na idealnu putanju za sledeće krivine, kako nebi
izgubili dragoceno vreme. Najviše „napada“ za obilaženje, imamo u krivinama 13
i 14. Sa preko 1000m dužine, staza u Šangaju spada u staze sa najdužim pravcem
u kalendaru Formule 1. Sledeće mesto za obilaženje su krivine 1, 6 i 11. Skoro
80 procenata staze nalazi se u krivinama, koje posebno opterećuju pneumatika, a
zbog visokog tempa, zadnje „gume“ trpe veliko naprezanje. Ništa manje se ne
troše ni prednje, posebno prednja leva, u krivinama 1,2,12 i 13. Pirelli je
spremio „medium“ i „soft“ mešavinu pneumatrika.
„Setup“ automobila je nešto blaži, zbog dva
velika pravca, pri čemu vozačima preostaje manje aerodinamičkog prijanja radi postizanja
većih brzina. Prednji i zadnji spojler podešavaju se u pljosnatiji položaj,
kako bi se sa većom brzinom povećao duel među vozačima. Asfalt na stazi je
dosta ravan kao i ivičnjaci, dok samo pred zonu kočenja u krivinama dolazi do
malih neravnina na asfaltu. Veliko opterećenje imaju kočnice i motorna
jedinica, zbog 55 procenata staze koja se vozi „punim gasom“. Temparature u Šangaju
su prosečne, a asfalt nije preterano gladak. Razlika između mekanih i srednjih
pneumatika u Kini, znači između 1,2 i 1,4 sekunde bolje vreme po krugu u korist
mekše mešavine pneumatika.
Trka i Kini će biti pravi duel Mercedesa i
Ferrraija. Srebrne strele su promenile pojedine aerodinamičke delove na
automobilu a priča se da će nastupiti sa novim „kraćim“ nosem, koji bolje
generiše strujanje vazduha nakon prolaske prednje osovine i povećava stabilnost
bolida na stazi. Ferrari posle euforične pobede u Maleziji, nije sedeo
skrštenih ruku. Njihove prepravke su ostale u domenu „tajni“!
Dužina staze
|
5451 m
|
Broj
krugova
|
56
|
Dužina trke
|
305, 066 km
|
Broj
krivina (levih / desnih)
|
16 (9 levih,
7 desnih)
|
Udaljenost starta od I. Krivine
|
1380 m
|
Dužina ograničenja brzine u prolasku boksova
|
351 m
|
sigurnosno vozilo verovatnoća izlaznosti
|
35 procenata
|
Нема коментара:
Постави коментар