Vest o smrti poslednjeg
najstarijeg šampiona Formule 1 – Johna Surtessa, rastužila je auto-moto svet.
John Surtess rođen je 11. Februara 1934. godine u gradiću Tatsfieldu, oko 25 km južno od Londona. Od malena John je bio povezan sa motorciklima. Njegov
otac, bio je ratni kurir na motoru, da bi nakon rata učestvovao i na trkama. John
je bio njegov mehaničar ali i suvozač. Prvi motorcikl sa kojim je John Surtess
počeo da vozi trke, bio je prepravljeni stari Vincent. Nakon uspeha, dobija
ugovore prvo od Nortona pa od MV Aguste. Sa italijanskom markom, ostvario je
sedam titula svetskog prvaka u dve klase: 350 cm3 (1958, 1959, 1960.
godina) i u 500 cm3 (1956. 1958, 1959, 1960. godina)
![]() |
John Surtess 11.02. 1934. - 10.03.2017. |
Prvi kontakt sa „četvorotočkašima“
imao je 1959. godine. Na jednom sportskom događaju vodio je razgovor sa Reg
Pernellom o test vožnji Aston Martina DBR1 za trke 24h Le Mana. Od Colina Vandervella,
dobio je ponudu za tim Vanwall, da bi ubrzo njegov talenat prepoznao i legendarni
Colin Chapman, koji mu je ponudio u ugovor za tim Lotus. Svetska
motorciklistička zvezda je odmah odogovorila: „Neću da vam pravim nadu. Ja sam
samo trkač na motorciklu“.
Iako je imao
ugovor sa MV Agustom u rodnoj zemlji, vozio je sporadične trke sa motorciklom
Norton.
![]() |
Sa MV Agustom sedam titula na "dva točka" |
To je naljutilo grofa Agustu, koji mu je zapretio da to ne može da radi.
„Gospodin Agusta mi je rako da moram
odmah da prekinem sa trkanjem u Engleskoj. Odmah sa pogledao moj ugovor i tamo
ništa nije pisalo u vezi vožnje automobila“. Ubrzo John Surtess prelazi na
četir točka, Ken Tyrrel mu pruža šansu u Formuli Junior, i od početka je bio
sposoban da se bori za pobede na četiri točka. Ubrzo dobija ponudu i sklapa
ugovor sa onivačem Lotusa – Colinom Chapmanom.
![]() |
John Surtess njegov mehaničar (upereni prst) Giulio Borsari i tehnički direktor Ferrarija Mauro Forghieri |
![]() |
"Big John" i Enzo Ferrari |
![]() |
Poseta Ferrariju pre nekoliko godina: susret sa mehaničerem Giulio Borsari (levo) |
U svojoj drugoj
trci u Formuli 1 na Silvertoneu, Surtess zauzima drugo mesto! U trećoj,
startuje sa pol pozicije! Imao je pobedu pred očima da ga tehnika nije sprečila
u tome. Nakon pucanja creva za dovod goriva u kokpitu, noga je skliznula sa pedale
kočnice, što je prouzrokovalo izletanje u udes u bali sena (na sreću!!!). Od
1963. godine, John Surtess vozi za slavni tim Ferrari. Godinu dana kasnije,
sezona Formule 1 nije počela prema očekivanjima tima Ferrrari. Novi V8 motor,
isporučivao je neravnomerno snagu, što je vozačima otežavalo vožnju na trkama. Prva
polovina godine prošla je u pripremama za maraton 24h Le Mana, tako da je šampionat
Formule 1 bio u drugom planu. Problem motora za Formulu 1, bio je novi sistem
ubrizgavanja. On je io izuzetno zavistan od temparature, pa je na niskim
obrtajima isporučivao snagu a na srednjim, ništa. Pred VN Nemačke, isporučen je
novi regler za ubrizgavanje i tim je testirao motor. U igri za šampionat Sveta,
bila su uključena tri vozača: Graham Hill, Jim Clark i John Surtess. Sa dve
pobede, jednim trećim mestom i tri druga mesta, John Surtess na kraju osvaja
svoju prvu i jedninu titulu, na četiri točka. Tako se legendarni britanski „trkač“,
do sada jedini u auto i moto svetu, ovekovečio sa titulama na dva i četiri
točka. Od tada je dobio nadimak Big John.
Nakon teške nesreće
u Mosportu (pucanje prednje leve glavčine točka) godinu dana kasnije (na testu Lolinog sportskog
automobila), John Surtess je više proveo na lečenju (brojni prelomi i povređena
oba bubrega) nego na trkačkoj stazu. Nakon povratka na stazu, Big John je odmah
bio brz. Međutim, pojavio se problem. Zbog neslaganja sa tadašnjim šefom tima
Formule 1 Ferrari – Eugenio Dragoni, sredinom 1966. godine napušta italijansku
ekipu i nastupa za Cooper-Maserati.
Nakon prestanka njegove
aktivne karijere kao vozača, nekoliko sezona vodio je sopstveni tim u najbržem
cirkusu. Početkom februara ove godine primljen je jednu bolnicu u Velikoj
Britaniji zbog respiratornih problema. Preminuo je u poslepodnevnim satima, 10.
marta 2017. godine.
Нема коментара:
Постави коментар