недеља, 12. март 2017.

Odlazak John Surtessa – šampion na dva i četiri točka.

Vest o smrti poslednjeg najstarijeg šampiona Formule 1 – Johna Surtessa, rastužila je auto-moto svet. John Surtess rođen je 11. Februara 1934. godine u gradiću Tatsfieldu, oko 25 km južno od Londona. Od malena John je bio povezan sa motorciklima. Njegov otac, bio je ratni kurir na motoru, da bi nakon rata učestvovao i na trkama. John je bio njegov mehaničar ali i suvozač. Prvi motorcikl sa kojim je John Surtess počeo da vozi trke, bio je prepravljeni stari Vincent. Nakon uspeha, dobija ugovore prvo od Nortona pa od MV Aguste. Sa italijanskom markom, ostvario je sedam titula svetskog prvaka u dve klase: 350 cm3 (1958, 1959, 1960. godina) i u 500 cm3 (1956. 1958, 1959, 1960. godina)
John Surtess 11.02. 1934. - 10.03.2017.
Prvi kontakt sa „četvorotočkašima“ imao je 1959. godine. Na jednom sportskom događaju vodio je razgovor sa Reg Pernellom o test vožnji Aston Martina DBR1 za trke 24h Le Mana. Od Colina Vandervella, dobio je ponudu za tim Vanwall, da bi ubrzo njegov talenat prepoznao i legendarni Colin Chapman, koji mu je ponudio u ugovor za tim Lotus. Svetska motorciklistička zvezda je odmah odogovorila: „Neću da vam pravim nadu. Ja sam samo trkač na motorciklu“.
Iako je imao ugovor sa MV Agustom u rodnoj zemlji, vozio je sporadične trke sa motorciklom Norton. 
Sa MV Agustom sedam titula na "dva točka"
To je naljutilo grofa Agustu, koji mu je zapretio da to ne može da radi.  „Gospodin Agusta mi je rako da moram odmah da prekinem sa trkanjem u Engleskoj. Odmah sa pogledao moj ugovor i tamo ništa nije pisalo u vezi vožnje automobila“. Ubrzo John Surtess prelazi na četir točka, Ken Tyrrel mu pruža šansu u Formuli Junior, i od početka je bio sposoban da se bori za pobede na četiri točka. Ubrzo dobija ponudu i sklapa ugovor sa onivačem Lotusa – Colinom Chapmanom.
John Surtess njegov mehaničar (upereni prst) Giulio Borsari i tehnički direktor Ferrarija Mauro Forghieri

"Big John" i Enzo Ferrari

Poseta Ferrariju pre nekoliko godina: susret sa mehaničerem Giulio Borsari (levo)
U svojoj drugoj trci u Formuli 1 na Silvertoneu, Surtess zauzima drugo mesto! U trećoj, startuje sa pol pozicije! Imao je pobedu pred očima da ga tehnika nije sprečila u tome. Nakon pucanja creva za dovod goriva u kokpitu, noga je skliznula sa pedale kočnice, što je prouzrokovalo izletanje u udes u bali sena (na sreću!!!). Od 1963. godine, John Surtess vozi za slavni tim Ferrari. Godinu dana kasnije, sezona Formule 1 nije počela prema očekivanjima tima Ferrrari. Novi V8 motor, isporučivao je neravnomerno snagu, što je vozačima otežavalo vožnju na trkama. Prva polovina godine prošla je u pripremama za maraton 24h Le Mana, tako da je šampionat Formule 1 bio u drugom planu. Problem motora za Formulu 1, bio je novi sistem ubrizgavanja. On je io izuzetno zavistan od temparature, pa je na niskim obrtajima isporučivao snagu a na srednjim, ništa. Pred VN Nemačke, isporučen je novi regler za ubrizgavanje i tim je testirao motor. U igri za šampionat Sveta, bila su uključena tri vozača: Graham Hill, Jim Clark i John Surtess. Sa dve pobede, jednim trećim mestom i tri druga mesta, John Surtess na kraju osvaja svoju prvu i jedninu titulu, na četiri točka. Tako se legendarni britanski „trkač“, do sada jedini u auto i moto svetu, ovekovečio sa titulama na dva i četiri točka. Od tada je dobio nadimak Big John.

Nakon teške nesreće u Mosportu (pucanje prednje leve glavčine točka)  godinu dana kasnije (na testu Lolinog sportskog automobila), John Surtess je više proveo na lečenju (brojni prelomi i povređena oba bubrega) nego na trkačkoj stazu. Nakon povratka na stazu, Big John je odmah bio brz. Međutim, pojavio se problem. Zbog neslaganja sa tadašnjim šefom tima Formule 1 Ferrari – Eugenio Dragoni, sredinom 1966. godine napušta italijansku ekipu i nastupa za Cooper-Maserati.

Nakon prestanka njegove aktivne karijere kao vozača, nekoliko sezona vodio je sopstveni tim u najbržem cirkusu. Početkom februara ove godine primljen je jednu bolnicu u Velikoj Britaniji zbog respiratornih problema. Preminuo je u poslepodnevnim satima, 10. marta 2017. godine.

Нема коментара:

Постави коментар