Automobilski sport pored svoje dinamike, brzine,
neizvesnosti ima i jednu veliku manu. Opasnost. Udesi su na trkama obavezan propratni
dekor na svim takičenjima. Pored titula i pobeda, nesrće takođe preokupiraju
pažnju svetske javnosti. Kada je 1994. godine, nakon tragičnog vikenda u Imoli
za dva dana izgubljeno dva života (Roland Ratzenberger i Ayrton Senna Da Silva)
to je bila prekretnica po pitanju sigurnosti vozača Formule 1.
Među najpoznatijim udesima sa trka Formule 1, sa
srećnim ishodom, svakakao je nesreća Niki Laude na trci za VN Nemačke, na
Nürburgringu, prvog avgusta 1976. Godine. Punih 40 godina i jedan dan, rođeni
Bečlija Nikolaus, poznatiji kao Niki, Andreas Lauda živi sa dokazom tragičnog
udesa na svom licu.
![]() |
Prvi avgust 1976. godine: 55 sekundi Lauda je udisao otorvne materije |
Na stazi Nürburgring, prvog avgusta vozila se
trka Formule 1 za VN Nemačke. Na 10,6 kilometra od starta, Niki Lauda gubi
kontrolu nad njegovim Ferrarijem 312 T2, pri brzini većoj od 200 km/h, udara u
ogradu odbija se od nje i zaustavlja se na stazi. U trenutku, bolid obavija
plamen i u njega se „zakucava“ Brett Lunger sa svojim Surtees-Fordom. U bolidu
200 L goriva gori, temparatura plamena iznosi 8000 C, 55 sekundi Lauda
udiše otrovan vazduh. Arturo Merzario prvi dolazi u pomoć, zatim su tu još
Harald Ertl, Gay Edwards, koji uspevaju povređenog prvaka da izvuku iz plamena
njegovog Ferrarija. Vozilom hitne pomoći odvezen je prvo u Adenau, da bi ubrzo
bio prebačen u bolnicu u Ludwigshafenu. Zatim je prebačen u specijalnu kliniku
za opekotine u Mannheimu. Anesteziolog Dr. Eike Martin (sada profesor), jedan
je od prvih koji je pritekao u pomoć povređenom Austrijancu.
![]() |
Niki Lauda u bolnici |
„To je bilo ujutru u sedam časova. U nedelju, nisam
video šta se desilo na trci. Ali nikada neći zabotaviti našta je Niki ličio.
Njegova glava bila neuobičajeno otečena. Skoro da je bila široka kao njegova
ramena. Neverovatno. Bili smo vrlo skeptični, da li ćemo moći stvarno da ga spasemo.
Iz njegovih pluča smo neprekidno izvlačili crni sekret, to su bili delovi
plastične karoserije koju je on udisao. Takođe i supstance koje je sa plamenom
on udisao. Četiri, verovatno pet dana, smo mu isisavali ostatke iz pluća na
svakih pola sata“ – priča Profesor Eike Martin. „Nakon jedne takve traume, prvo
noć je naročito kritična. Kad pacijent preživi i četvrtu noć, on tada ima
šanse. Sa sličnim povredama, 95 procenata pacijenata bi preminulo. Nikijeva
sreća je to što je on bio svestan. On je dozivao ili mahao, kada smo mi njegova
pluča čistili. Inače disanje i čišćenje je bilo naizmenično a to je uvek jedan
visok rizik“ dodaje profesor Martin.
Jedan detalj je poseban kog se Lauda seća. „Dan
ranije, jedan navijač je došao i tražio mi je autogram. Uz to on je želeo i datum
da napišem“ priseća se Lauda. „To može da bude Vaš poslednji, gospodine Luda“ -
rekao mi je on. „Pomislio sam, kakav idiot“
- dodao je Lauda.
![]() |
Lauda na konferenciji za novinare pred VN Italije 1976. godine |
![]() |
Lauda i inženjer Ferrarija, Mauro Forghieri na VN Španije 1975. godine |
![]() |
Profesor Eike Martin: 1976. godine anestiziolog |
Posle samo
42 dana lečenja, Lauda je seo ponovo u bolid Fomrule 1 i na VN Italije,
zauzeo četvrto mesto. I dan danas Niki Lauda je živi svedok najpoznatijeg udesa
iz sveta automobilskih trka. Na pitanje kako se on seća prvog avgusta“ on
odgovara kratko - “Kao i svakog drugog dana“.
Нема коментара:
Постави коментар