Punih dve decenije u Formuli 1
nije zabeležen smrtni slučaj u Formuli 1. Nakon vesti o smrti Jules Bianchija
za statističare Formule 1, to je 33. smrtni ishod u kraljevskoj klasi
automobilizma.
Ipak to nije samo puka statistika. Posebno odeljenje
Međunarodne sportske federacije – FIA, o udesima, revnosno beleži svaki
incident koji je bogato ilustrovan detaljnim podacima ali i fotografijama.
Mladi Jules je najduže živeo posle udesa, punih 285 dana.
Napredna tehnika treba da pomogne u rasvetljavanju udesa ali i
da predupredi eventulane nesreće u budućnosti, zahvaljujući budućim sigurnosnim
merama ali i novim materijalima koji će se primenjivati u konstrukciji i razvoju
novih automobila. Kao u avionskom saobraćaju, i u Formuli 1 biće montirana “crna
kutija”, koja će priklupljati sve relevantne podatke pred udes. Jedan od
najvažnijih podataka jeste sila negativnog zaustavljanja izražena u g sili. Od
pre nekoliko godina u slušalicama se ugrađuje mini senzor, koji meri negativne
podatke ubrzanja koji će zajedno sa snimcima kamere visokih brzina pružiti
mnogo jasniju sliku kako se odvijao proces udesa.
 |
Magneti Marelli kamera prečnika 20 i dužine 80 mm |
 |
Kamera će biti montirana u predelu kokpita |
U saradnji sa italijanskim elektro koncernom Magneti Marelli,
FIA će otpočeti testiranje tokom leta, mini kamere visoke rezolucije koja je u
mogućnosti da zabeleži 400 snimaka u jednoj sekundi. Radi poređenja,
normalne kamere rade sa “samo” 25 slika u sekundi. Mini kamera, formata iPhona,
biće u prilici beleženja podataka u trajanju od jednog minuta (trideset sekundi
pre i isto toliko nakon udesa), koja će istraživačima nesreća u FIA, pružiti
sve relevantne podatke o toku nesreće.
Nakon prikupljenih podataka, biće
objavljeni rezultati na osnovi kojih će konstruktori, inženjeri i tehničari
moći da unaprede postojeće konstrukcije i dizajn automobila ali i pojedinih
komponenti. Iz ne tako davne prošlosti imamo primere koji su direktno uticali
na poboljšanje pojedinih komponenti pri njihovoj izradi. Nakon udesa Felipe
Masse u Mađarskoj 2009. godine, da podsetim, sa bolida Baricchella otpao je deo
oprige koji je Felipea pogodio u kacigu. Nakon toga uveden je test sa čekičnim
kuglicama prilikom provere njihove otpornosti na udarac. Iz tog perioda, potiče
i uvođenje novog materijala za ojačavanje vozira ali i prednjeg dela kacige, U
pitanju je premaz Zylon, koji je od njegovog uvođenja spasao dva života. Šef
komisije za sigurnost pri FIA - Peter Wright objašnjava: „Max Chilton je bio
pogođen sa jednim kamenom od prednje osovine a drugi vozač iz IndyCar serije,
pogođen je delom olupine drugog automobila u kacigu“.
Нема коментара:
Постави коментар