Punih 21. godinu
u Formuli 1 nije bilo udesa sa smrtnim ishodom. Stravičan udes na VN Japana
2014. godine, mladog vozača Marussije potvrdila je da je Formula 1 opasan
sport. Apsolutne sigrnosti nema. Jedna od najvećih prekretnica u istoriji
kraljevske klase automobilizma, jeste tragedija u Imoli 1994. godine. Tog
vikenda nakon pogibije Rolanda Ratzenbergera i Ayrton Senne, Formula 1 podigla
je standarde sigurnosti na najveći stepenik. Od tada do danas, sigurnost vozača
u automobilima Formule 1 dostigla je najveći mogući stepen.
Formula 1
automobili su prototipovi, koji da bi dobili dozvolu učešća na trkama moraju da
prođu testove sudara koje propisuje Međunarodna sportska federacija FIA.
Posebna pažnja odnosi se na frontalni i bočni udar. Pre nekoliko godina uveden
je sistem zaštite kacige HANS, koji je sa svim prethodnim sigurnosnim merama
doprineo još većoj sigurnosti.
Udes Jules
Bianchija je atipičan za Formulu 1. Nakon predhodnog izletanja, jednog od
učesnika trke, glavni sudija šalje dizalicu-traktor pored staze da izvuče
automobil koji je prethodno izleteo. U otežanim uslovima, staza je bila vlažna
zbog kiše, u tom delu staze na snazi je ograničenje najveće brzine, koju
nastradali Binachi nije poštovao i ubrzo je nesrećan splet okolnosti doveo do
udesa, koji se nakon devet meseci završio smrću jednog maldog, perspektivnog
vozača. Da je 25-godišnji Jules imao lepu budućnost, nedavno je potvrdio
nekadašnji dugogodišnji šef ekipe ferrari Luca di Montezemolo, koji je rekao da
je Francuz trebao da zemeni Kimi Raikkonena!
Prva tužna
serija pogibije na trkama Formule 1 bila je 1954. godine an stazi Nürburgring.
Argentinski vozač Onofre Marimon poginuo je na delu staze Wehrseifen. Njegovi
zamljaci Juan-Manuel Fangio i Froilan Gonzales vozili su trku sa crnim florom.
Eugenio Castellotti, vozač Ferrarija
nastradao je 1957. Godine na stazi u Modeni za vreme testa novog Ferrarija 801.
Luigi Masso, Peter Collins i Stuart Lewis-Evans nastradali su 1958. godine. To
je bila izuzetno teška godina. Svi vozači su nastradali na trkama. Uzrok njohovih
pogibija bila je sve veća brzina. Fangio je predosetio opasnost i to je bila
njegova prelomna odluka da prestane da se trka. U njegovoj poslednjoj trci u
Riemsu, nastradao je Musso. Na trci 1960. Godine u Silverstoneu poginuo je Harry
Shell. Na VN Belgije iste godine, nastradala su dva vozača – Chris Bristow i
Alan Stecey.
Na VN Italije
u Monzi 1961. godine grof Wolfgang Berge von Trips u drugom krugu nakon
kontakta sa Jim Clarkom izleće u krivini Parabolica. Von Trips je ispao iz
automobila i slomio je vrat. Smrt je bila trenutna. Njegov Ferrari usmrtio je
još 14 gledalaca. Ricardo Rodriguez nastradao je za vreme treninga za VN Meksika
1962. godine. Holandski privatni vozač Carel Godin de Beaufort nastradao je na
treningu za VN Nemačke i zadobio teške povrede pršljena. Preminuo je nakon dva
dana od posledica teškoh povreda. Lorenzo Bandini preminuo je nakon udesa za VN
Monaca 1967. godine kada se njegov automobil zapalio. To je bila tačka
ključanja za vozače. Uskoro su počeli da se organizuju i zahtevaju veću
sigurnost. Francuski vozač Jo Schlesser na svojoj debitantskoj trci takođe je
preminuo u požaru. Takođe i Piers Courage je izgoreo u svom De Tomaso
automobilu na VN Holandije 1970. godine. Tri meseca kasnije Jochen Rindt
poginuo je kada su kočnice otkazale na njegovom Lotusu. Izleteo je sa staze sa
290 km/h i udario u zaütitnu ogradu. Zadobio je teške povrede od volana nakon čega
je ubrzo i preminuo. On ostao jedini vozač u istoriji Formule 1 koji je
posthumno postao Svetski prvak.
Jo Siffert
nastradao je 1971. godine na „trci šampiona“. Nakon greške kod promene brzine,
njegov BRM izleteo je sa staze i završio je u šumi. Ubrzo je plamen obuhvatio
njegov automobil. Siffert se ugušio u plamenu. Smrt Roger Williamsa 1973. godine
u Zandvoortu, ostaće upamćena kao tragedija vatrene stihije koja je bila putem
kamera prenošena uživo. Samo je njegov kolega David Purley zaustavio automobil,
izleteo iz njega i pokušavao da spase nesretnog Williamsa.
Godinu dana
kasnije, na test vožnji Peter Revson poginuo je na stazi Kyalami. Uzok kvara,
bio je polomljeni šraf na prednjem ogibljenju. Na Österreichringu 1975. godine na
zagrevanju, pred Veliku nagradu pri 300 km/h puca prednji pneumatik Goodyear. U
trenutku Donohue ostaje bez svesti, da bi se urbzo sam podigao i odlazi do
ambulantnih kola. Nakon dva dana, na žalost, američki pilot podlegao je teškim
povredama mozga. Njegova supruga tužila je fabriku pneumatika i dobila je 9,6
miliona $ odštete.
Udes Toma
Pryce 1977. godine u Južnoj Africi imao je splet nestetnih okolnosti. Na automobilu
Renzo Zorzija pojavio se plamen. Jedan od redara izašao je na stazu u pokušaju
da aparatom za gašenje ugasi požar na automobilu Zorzija. Pryce ja udario jednog od redara na stazi i aparat za gašenje ga je pogodio u glavu.
Nakon udesa na startu VN Italije 1978. godine u Monzi, vozač Lotusa Ronnie
Peterson preminuo je sledećeg jutra u bolnici zbog masne embolije. Na testovima
u Hockenheimringu 1980. godine nastradao je Patrick Depallier. Na treningu za
VN Belgije na stazi Zolder, nakon kontakta između Gilles Villeneuve i Jochen
Massa, vozač Ferrarija smrtno je nastradao prevrtanjem njegovog automobila.
Na testu na
stazi Paul Ricard, Elio de Angelis nakon pucanja zadnjeg spojlera na bolidu
Brabham leteo je nekoliko stotina metara dok se nije zaustavio. Izbio je požar
na automobilu a vatrogascima bila je potrebna „večnost“ da došu do mesta
nesreće. De Angelis je dugo udisao otrovne gasove.....
Onda je došao
crni vikend u Imoli 1994. Godine. Nastradali su Roland Ratzenberger za vreme
treninga i na trci, svakako najbolji u svom „esnafu“, trostruki svetski prvak
Ayrton Senna.
Нема коментара:
Постави коментар